Artykuły / inspiracje


3 polskie ilustratorki, które warto poznać


Są takie książki, których nie da się jednoznacznie zaszufladkować, a w życiu każdego dorosłego czytelnika przychodzi taki moment, kiedy ma ochotę sięgnąć po mądrą powieść graficzną z dojrzałymi ilustracjami. Nie trzeba wcale szukać daleko! Na naszym rodzimym podwórku znajdziesz niesamowite artystki, których ilustracje robią furorę również za granicą. Poznaj Emilię Dziubak, Iwonę Chmielewską i Joannę Concejo, których książki po prostu chce się mieć, by na nie patrzeć, patrzeć, patrzeć, patrzeć…


Emilia Dziubak

      
       


Mieszkająca w Poznaniu artystka jest autorką niezwykłych ilustracji, które możemy znaleźć najczęściej w książkach adresowanych do dzieci. Jednak grafiki Dziubak mają w sobie dużo mroku i tajemnicy, dlatego pokochają je również dorośli szukający baśniowych ilustracji. Wśród autorów, których książki zostały opatrzone obrazami Dziubak, znaleźli się m.in. Anna Onichimowska, Barbara Kosmowska, Madlena Szeliga, Grzegorz Kasdepke, Przemysław Wechterowicz, Rafał Witek, Cornelia Funke oraz Liliana Bardijewska. Dziubak współpracuje również ze szwedzkim pisarzem Martinem Widmarkiem, z którym do tej pory stworzyła trzy książki – „Dom, który się przebudził” (2017), „Tyczka w Krainie Szczęścia” (2017) oraz „Długa wędrówka” (2018). Przepiękne ilustracje Dziubak znalazły się również w sześciu tomach kultowych powieści Mary Norton z cyklu „Pożyczalscy”, które postanowiło wznowić wydawnictwo Dwie Siostry. Oprócz książek będących wynikiem współpracy artystki z pisarzami Dziubak ma na swoim koncie również autorskie publikacje: debiutancką „Gratkę dla małego niejadka” (2011), „Rok w lesie” (2015) będący częścią ilustrowanej przez polskich artystów serii „Rok w…”, „Opowiem ci mamo, co robią dinozaury” (2017) z serii „Opowiem ci mamo” oraz najnowszą publikację pt. „Niezwykłe przyjaźnie w świecie roślin i zwierząt” (2018). Sugerując się autorskimi książkami artystki, najchętniej ilustruje ona zwierzęta, jednak, jak pokazują niezwykle udane publikacje będące wynikiem współpracy z innymi autorami, Dziubak to artystka wszechstronnie utalentowana i bez wątpienia godna uwagi.
 

Iwona Chmielewska

    


Wielokrotnie nagradzana ilustratorka z Torunia jest znana nie tylko w Polsce, lecz również w Korei Południowej, Japonii, Meksyku, Niemczech, Francji, Izraelu, Hiszpanii oraz na Tajwanie. Gatunek, jaki uprawia Chmielewska, znany jest na całym świecie pod nazwą picture book. Artystka jest autorką większości ilustrowanych przez siebie książek, lecz zdarza jej się również współpracować z innymi autorami, jak w przypadku „Domowych duchów” (2010) stworzonych wspólnie z chorwacką pisarką Dubravką Ugrešić, „Obu” (2016) z Justyną Bargielską czy „Na wysokiej górze” (2017) z Krystyną Miłobędzką. Jedną z najpopularniejszych książek Chmielewskiej jest wydany w 2012 roku „Kłopot”, którego motywem przewodnim jest ślad żelazka odciśnięty na obrusie będącym rodzinną pamiątką. „Kłopot” to książka, od której warto więc rozpocząć przygodę z niezwykle pomysłową autorką. W twórczości Chmielewskiej bardzo widoczna jest fascynacja postacią Janusza Korczaka, którego po raz pierwszy artystka umieściła w „Pamiętniku Blumki” (2011), a który powrócił w jej najnowszej publikacji pt. „Jak ciężko być królem” (2018) zawierającej fragmenty z „Króla Maciusia Pierwszego”. Książki Chmielewskiej mają pewną magiczną moc – poruszają w nas struny, o których istnieniu wcześniej nie mieliśmy pojęcia i sprawiają, że zaczynamy patrzeć na świat nieco inaczej, jak po lekturze „O tych, którzy się rozwijali” (2013). Ilustrowane publikacje Iwony Chmielewskiej czyta się bardzo szybko i ogląda ze zdumieniem. Należą one zdecydowanie do książek, do których chętnie się wraca, bez względu na wiek.
 

Joanna Concejo

  

Ilustracje Joanny Concejo można rozpoznać już po okładkach jej książek. Są to eteryczne, często czarno-białe rysunki, które doskonale współgrają z poetycką treścią. Publikacje Polki ukazują się we Francji, Włoszech, Szwajcarii, Hiszpanii oraz Polsce. Wśród książek Concejo znajdziemy zarówno klasyczne baśnie, takie jak „Czerwony Kapturek” (2015) Braci Grimm oraz „Dzikie łabędzie” (2017) Hansa Christiana Andersena, jak i publikacje będące wynikiem współpracy ze znanymi i cenionymi pisarzami. Concejo zdobyła popularność w Polsce za sprawą książki „Dym” (2011), opowieści o dziecku w nazistowskim obozie zagłady, która powstała we współpracy z hiszpańskim pisarzem Antonem Fortesem. Dwa lata później ukazał się „Książę w cukierni” (2013), powiastka o szczęściu wydana w formie ponad 6-metrowej harmonijki, której współautorem jest laureat Nike Marek Bieńczyk. Niesamowite ilustracje Concejo czytelnicy mogą podziwiać również w wydanej w ubiegłym roku „Zgubionej duszy” (2017), o której zrobiło się głośno za sprawą Olgi Tokarczuk, współautorki tej niezwykłej publikacji o uważnym życiu i cierpliwym czekaniu. W bibliografii Concejo można znaleźć także jej w pełni autorską publikację pt. „Kiedy dojrzeją porzeczki” (2017) – nostalgiczną opowieść o starości i przemijaniu, która zachwyca ilustracjami rodem ze starych zdjęć i pocztówek.