Problemy społeczno-emocjonalne dzieci z dyslalią. Wyzwania edukacyjne
Weronika Pudełko
Problemy społeczno-emocjonalne dzieci z dyslalią. Wyzwania edukacyjne
Weronika Pudełko
- Wydawnictwo: Ignatianum
- Rok wydania: 2023
- ISBN: 9788376145662
- Ilość stron: 320
- Format: 15.0 x 23.0 cm
- Oprawa: Miękka
Niedostępna
Opis: Problemy społeczno-emocjonalne dzieci z dyslalią. Wyzwania edukacyjne - Weronika Pudełko
Weronika Jadwiga Pudełko podjęła temat ważny i to zarówno z naukowego, jak i pragmatycznego punktu widzenia. [...] Szczególnie doceniam wypracowanie „modelu poprawy funkcjonowania dzieci z dyslalią", który Autorka proponuje w oparciu o rezultaty i refleksje z badań własnych.
Recenzowana książka zarówno w części teoretycznej, metodologicznej, jak i prezentującej analizę materiału pozyskanego w badaniach własnych może stanowić rzetelne źródło wiedzy o problemach społeczno-emocjonalnych doświadczanych przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym z dyslalią.
Należy podkreślić jej przydatność dla nauczycieli-wychowawców edukacji wczesnoszkolnej, logopedów i rodziców, dla których wyjście naprzeciw potrzebom tej grupy uczniów stanowi rzeczywiste wyzwanie.
Dr hab. Tamara Cierpiałowska, prof. UP
Publikacja Weroniki Jadwigi Pudełko na temat problemów społeczno-emocjonalnych dzieci z dyslalią dotyczy, zgodnie z tytułem, emocjonalności dzieci z wadami mowy, a zajmuje się tym problemem z punktu widzenia pedagogicznego.
Autorka przeprowadziła badania w dwóch grupach dzieci: dzieci z dyslalią i bez tego zaburzenia. Uzyskane przez Autorkę wyniki zostały bardzo staranie przedstawione w licznych tabelach i porównane za pomocą testów statystycznych. Jak się okazało, emocjonalność badanych grup rożni się bardzo znacznie, a w wielu problemach w sposób statystycznie istotny. Wynik ten Autorka zinterpretowała jako zależność cyrkularną, w której zależność badanych problemów wzajemnie się wzmacnia, czyli że problemy emocjonalne powodują zaburzenie mowy, a zaburzenia mowy wpływają na emocje, takie jak poczucie mniejszej wartości, poczucie osamotnienia, bezradność, podwyższenie poziomu niepokoju oraz trudności z kontaktem w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym.
Cyrkularność podejścia do związku miedzy dyslalią i trudnościami emocjonalnymi stanowi podstawę dla wniosków pedagogicznych. Publikacja jest uzupełniona modelem poprawy funkcjonowania dzieci z dyslalią, ma więc duże znaczenie dla praktyki pedagogicznej. Warto żeby zapoznały się z nią wszystkie osoby mające kontakt z dziećmi z dyslalią.
Książka będzie bardzo pożyteczna dla logopedów, psychologów-praktyków, nauczycieli, a także dla studentów pedagogiki.
Prof. dr hab. Maria Braun-Gałkowska
Szczegóły: Problemy społeczno-emocjonalne dzieci z dyslalią. Wyzwania edukacyjne - Weronika Pudełko
Tytuł: Problemy społeczno-emocjonalne dzieci z dyslalią. Wyzwania edukacyjne
Autor: Weronika Pudełko
Wydawnictwo: Ignatianum
ISBN: 9788376145662
Języki: polski
Rok wydania: 2023
Ilość stron: 320
Format: 15.0 x 23.0 cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.48 kg