Język zawodowy polskich dziennikarzy prasowych (XIX-XXI w.)
Beata Jarosz
Język zawodowy polskich dziennikarzy prasowych (XIX-XXI w.)
Beata Jarosz
- Wydawnictwo: UMCS
- Rok wydania: 2023
- ISBN: 9788322797174
- Ilość stron: 952
- Oprawa: Twarda
1 - 3 dni robocze + czas dostawy*Przy zamówieniu większej ilości egzemplarzy czas realizacji zamówienia może ulec wydłużeniu
Opis: Język zawodowy polskich dziennikarzy prasowych (XIX-XXI w.) - Beata Jarosz
Książka jest efektem […] tytanicznej pracy nad zgromadzeniem i analizą ogromnego materiału źródłowego (źródła pisane, ale też nagrania sporządzone w redakcjach) oraz zebraniem i uporządkowaniem opracowań teoretycznych czy źródeł encyklopedycznych. Wysiłek ten, jak pisze Autorka, umożliwił pozyskanie ponad 2600 jednostek leksykalnych, z których znaczna część nie znalazła się jak dotąd w opracowaniach na temat języka/profesjolektu dziennikarskiego i stanowi oryginalny wkład w badania nad językiem zawodowym dziennikarzy prasowych. Analiza materiału językowego została w pracy zanurzona w szerokim kontekście historycznym i społecznym, związanym z narodzinami profesji dziennikarskiej, organizowaniem pracy w redakcji, zadań wydawniczych, rozwojem dziennikarstwa, ale też profesji ściśle z nim związanych, a więc przede wszystkim drukarstwa czy kolportażu prasy. W rezultacie otrzymujemy nie tyle klasyczną pracę leksykograficzną, ile nad wyraz niebanalną próbę osadzenia materiału leksykalnego w diachronicznej perspektywie rozwoju i stopniowego kształtowania się przez kilka wieków dziennikarstwa jako profesji.
Z recenzji wydawniczej Prof. dr. hab. Jacka WarchaliKsiążka jest efektem […] tytanicznej pracy nad zgromadzeniem i analizą ogromnego materiału źródłowego (źródła pisane, ale też nagrania sporządzone w redakcjach) oraz zebraniem i uporządkowaniem opracowań teoretycznych czy źródeł encyklopedycznych. Wysiłek ten, jak pisze Autorka, umożliwił pozyskanie ponad 2600 jednostek leksykalnych, z których znaczna część nie znalazła się jak dotąd w opracowaniach na temat języka/profesjolektu dziennikarskiego i stanowi oryginalny wkład w badania nad językiem zawodowym dziennikarzy prasowych. Analiza materiału językowego została w pracy zanurzona w szerokim kontekście historycznym i społecznym, związanym z narodzinami profesji dziennikarskiej, organizowaniem pracy w redakcji, zadań wydawniczych, rozwojem dziennikarstwa, ale też profesji ściśle z nim związanych, a więc przede wszystkim drukarstwa czy kolportażu prasy. W rezultacie otrzymujemy nie tyle klasyczną pracę leksykograficzną, ile nad wyraz niebanalną próbę osadzenia materiału leksykalnego w diachronicznej perspektywie rozwoju i stopniowego kształtowania się przez kilka wieków dziennikarstwa jako profesji.
Z recenzji wydawniczej Prof. dr. hab. Jacka Warchali
Szczegóły: Język zawodowy polskich dziennikarzy prasowych (XIX-XXI w.) - Beata Jarosz
Tytuł: Język zawodowy polskich dziennikarzy prasowych (XIX-XXI w.)
Autor: Beata Jarosz
Wydawnictwo: UMCS
ISBN: 9788322797174
Języki: polski
Rok wydania: 2023
Ilość stron: 952
Oprawa: Twarda
Redakcja: Has-Tokarz Anita
Recenzje: Język zawodowy polskich dziennikarzy prasowych (XIX-XXI w.) - Beata Jarosz
Informacje:
Inne pozycje tego autora: Beata Jarosz (5)
- Językowy obraz ślubu (UMCS) - Miękka
- Stany Nagłe. Neurologia (Medical Tribune) - Miękka
- Nauczyciel - mistrz, sybaryta czy frustrat? Rozważania humanistów (UMCS) - Miękka
- Inwestycje alternatywne. Inwestowanie w nieruchomości - wybrane zagadnienia (UMCS) - Miękka
- Język zawodowy polskich dziennikarzy prasowych (XIX-XXI w.) (UMCS) - Twarda