Poczekalnie. Interakcje w przestrzeniach edukacji prawniczej a sfera publiczna

Książka

Poczekalnie. Interakcje w przestrzeniach edukacji prawniczej a sfera publiczna

  • Wydawnictwo: Scholar
  • Rok wydania: 2024
  • ISBN: 9788367450713
  • Ilość stron: 298
  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Wysyłka:
1 - 3 dni robocze + czas dostawy*Przy zamówieniu większej ilości egzemplarzy czas realizacji zamówienia może ulec wydłużeniu
Cena katalogowa 46,20 PLN brutto
Cena dostępna po zalogowaniu
Dodaj do Schowka
Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×
Cena 46,20 PLN
Dodaj do Schowka
Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×

Opis: Poczekalnie. Interakcje w przestrzeniach edukacji prawniczej a sfera publiczna - Karolina Kocemba

Istnieje rozdźwięk między oficjalnym, wyidealizowanym obrazem wydziałów prawa a rzeczywistością, którą możemy odczytać na podstawie przestrzeni i odbywających się w niej interakcji. Wydziały nie przypominają miejsc rozwoju czy tworzenia wspólnoty, a raczej poczekalnie, gdzie przebywa się z konieczności, w oczekiwaniu na coś lepszego, na jakąś aktywność. Edukacja prawnicza to etap przejściowy, który należy przeczekać i przetrwać. Wydziały prawa opuszczają prawnicy, których ustawienia fabryczne są w „trybie poczekalni", obejmującym postawy takie jak bierność i zdolność podporządkowania się. Bez zmiany „trybu poczekalni" prawnicy nie będą potrafili reagować na kryzysy wymiaru sprawiedliwości czy demokracji ani walczyć o sprawiedliwość; nie będą samodzielni w myśleniu, staną się koniunkturalistami. Rozwiązaniem jest zmiana „ustawień fabrycznych" przyszłych prawników z „trybu poczekalnia" na „tryb obywatelskość".



Karolina Kocemba



Książka Karoliny Kocemby stanowi cenną próbę dotarcia do ukrytego obrazu edukacji prawniczej, odległego od oficjalnych deklaracji uczelni i programów kształcenia, a wyłaniającego się z obserwacji doświadczeń osób studiujących prawo. Powiązanie przestrzeni edukowania prawniczego ze stosunkiem przyszłych prawniczek do prawa jako reliktu wydziałowej mentalnej poczekalni to jedna z lepszych znanych mi hipotez wyjaśniających wiele zjawisk zachodzących ostatnio w polskim systemie i kulturze prawnej. Jako absolwentka prawa rozpoznaję doświadczenia opisywane przez autorkę: doskonale pamiętam atmosferę „nie-miejsca", która utrzymywała się uporczywie mimo nabywania przez mój wydział nowych budynków, przestrzeni i wyposażenia.



Marta Bucholc, profesorka socjologii na Uniwersytecie Warszawskim, współpracowniczka naukowa Uniwersytetu Saint-Louis w Brukseli



Praca Karoliny Kocemby jest ważnym apelem w sprawie zmian w edukacji prawniczej w Polsce, a zarazem głosem w debacie na temat kształtowania sfery publicznej w naszym kraju. Opiera się na dobrze przemyślanych badaniach empirycznych, skutecznie dowodzących tezy, że mechanizmy socjalizacji do zawodów prawniczych powinny ulec zmianie, jeśli absolwentki i absolwenci tych studiów mają w pełni realizować swoje role publiczne. Z tych przyczyn książka powinna zainteresować badaczki i praktyków edukacji prawniczej, a także absolwentów wydziałów prawa. Dla osób odpowiedzialnych za zarządzanie wydziałami prawa lektura tej książki jest wręcz obowiązkowa.



Jan Winczorek, socjolog i prawnik, adiunkt na Uniwersytecie Warszawskim


Szczegóły: Poczekalnie. Interakcje w przestrzeniach edukacji prawniczej a sfera publiczna - Karolina Kocemba

Tytuł: Poczekalnie. Interakcje w przestrzeniach edukacji prawniczej a sfera publiczna
Autor: Karolina Kocemba
Wydawnictwo: Scholar
ISBN: 9788367450713
Języki: polski
Rok wydania: 2024
Ilość stron: 298
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami


Recenzje: Poczekalnie. Interakcje w przestrzeniach edukacji prawniczej a sfera publiczna - Karolina Kocemba

Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×