Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki

,

Książka

Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki

,

  • Wydawnictwo: Impuls
  • Rok wydania: 2009
  • ISBN: 978-83-7587-169-2
  • Ilość stron: 112
  • Format: 16.0x24.0cm
  • Oprawa: Twarda
Wysyłka:
Jutro (poniedziałek 2024-12-23)*Przy zamówieniu większej ilości egzemplarzy czas realizacji zamówienia może ulec wydłużeniu
Cena katalogowa 45,90 PLN brutto
Cena dostępna po zalogowaniu
Dodaj do Schowka
Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×
Cena 45,90 PLN
Dodaj do Schowka
Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×

Opis: Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki - Tomasz Szkudlarek, Bogusław Śliwerski

Pedagogika poszukuje łatwości i oczywistości.

Wszelkie koncepcje, które nie są łatwe ani oczywiste, mają małe szanse na wejście w obieg powszechny, na uzyskanie statusu ?kanonu? myśli o wychowaniu. Nie jest to zjawisko nowe ani zaskakujące. Wynika ono po prostu z konieczności dostarczania takich wizji procesu edukacji, które mogą być zrozumiałe przez ogromne zastępy nauczycieli praktycznie zaangażowanych w proces kształcenia. Uważa się, że funkcją pedagogiki jest dostarczanie nauczycielom ?przepisów? na uzyskiwanie zakładanych celów, swoistej ?technologii działania edukacyjnego?. Niezwykła złożoność procesów edukacyjnych powoduje jednak, że owe proste i zrozumiałe dla wszystkich, łatwe do praktycznego stosowania teorie okazują się raz za razem mistyfikacjami. Rodzi to zniechęcenie, stwarza konflikt ?praktyków? z ?teoretykami? i... wywołuje jeszcze większe zapotrzebowanie na oczywistość i prostotę.

Na naszych oczach skończyła się oczywistość pedagogiki socjalistycznej. Reakcją na jej upadek stało się niezwykłe ożywienie poszukiwań praktycznych (ruch szkół społecznych, klas autorskich, szkół prywatnych) i zapotrzebowanie na nowe idee opisujące i wyjaśniające procesy wychowania i rozwoju. Ale jakby mimochodem został też uruchomiony ów stary, klasyczny motyw poszukiwania oczywistości: tym razem zdajemy się szukać jej na Zachodzie. ?Tam? wszystko wydaje się być proste, sprawdzone, bezproblemowe, gotowe do przyjęcia i skopiowania.

Tymczasem myślenie nigdy nie jest oczywiste. Myślenie o wychowaniu jest działaniem szczególnie nieoczywistym, bo jest myśleniem o jednej z najbardziej nieoczywistych praktyk społecznych. Także na Zachodzie trzeba walczyć z upraszczającymi stereotypami łatwych teorii pedagogicznych, gdyż pozostawione bez krytycznego myślenia, natychmiast przeradzają się one w uzurpatorskie ideologie prowadzące do totalnej gry w fałsz, do tworzenia wielkiego pozoru wychowania.

Jak już wspomniałem, nie grozi nam już oczywistość pedagogiki socjalistycznej: jest ona kwestionowana w swych najgłębszych podstawach. Jeśli mamy uchronić się przed stwarzaniem fikcji, nie możemy sobie jednak pozwolić na jakąkolwiek inną oczywistość. Myślę, że zaprezentowanie dwóch zupełnie nieoczywistych pedagogik zachodnich (jedna z nich w swej nazwie deklaruje stały sprzeciw wobec oczywistości, krytyczność, druga ? sprzeciw wobec pedagogiki w ogóle) może się w jakimś stopniu przyczynić do uodpornienia na kolejne ?oczywiste? mistyfikacje ideologii wychowania, może nam pomóc w utrzymaniu przez myśl stałego, uważnego kontaktu z niezwykle złożoną realnością wychowania. W uważnym otwarciu na realność widzę bowiem szansę sensownego bycia nauczycielem.

Tomasz Szkudlarek


Szczegóły: Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki - Tomasz Szkudlarek, Bogusław Śliwerski

Tytuł: Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki
Autor: Tomasz Szkudlarek, Bogusław Śliwerski
Wydawnictwo: Impuls
Kod paskowy: 9788375871692
ISBN: 978-83-7587-169-2
Języki: polski
Rok wydania: 2009
Ilość stron: 112
Format: 16.0x24.0cm
Oprawa: Twarda
Waga: 0.33 kg


Recenzje: Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki - Tomasz Szkudlarek, Bogusław Śliwerski

Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×


Inne pozycje tego autora: Tomasz Szkudlarek, Bogusław Śliwerski (1)