Ku kulturowej koncepcji pedagogiki Fragmenty i ogarnięcie
Monika Jaworska-Witkowska
Ku kulturowej koncepcji pedagogiki
Fragmenty i ogarnięcie
Monika Jaworska-Witkowska
- Wydawnictwo: Impuls
- Rok wydania: 2012
- ISBN: 9788375871586
- Ilość stron: 578
- Format: 16.0x24.0cm
- Oprawa: Twarda
Niedostępna
Opis: Ku kulturowej koncepcji pedagogiki - Monika Jaworska-Witkowska
Książka składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy metodologicznej relacji pedagogiki wobec kultury i możliwości poznania humanistycznego dokonującego się w trudnych syntezach złożonych sytuacji poznawczych, czyli między drogami kultury. Druga z nich stawia kwestię zysku symbolicznego, jaki może być udziałem pedagogiki, pod warunkiem podjęcia przez nią wysiłku osadzenia problematyki także w kontekstach narracji zmarginalizowanych, zapomnianych czy zakazanych, a jak się okazuje budzących jej wrażliwość kulturową i zrozumienie niezbędnego zakresu osadzenia w kulturze dla każdego typu myślenia i działania edukacyjnego. Prezentowana praca jest więc propozycją (kierunku) strategii naświetlania wybranych tropów dla pedagogiki, zarazem uruchamiającą już częściowo dyskursy, możliwe w pedagogice, i podejmuje próby kilku zapowiedzi aplikacyjnych, które wymagają rzecz jasna dalszych rozwinięć. Uzupełnienia te, zebrane w osobnym tomie, opisuję w zakończeniu pracy. Przedstawiona Czytelnikowi obszerna i wielowątkowa książka nie będzie z pewnością łatwa w odbiorze, choć mam nadzieję, że trud zmierzenia się z nią opłaci się, a przynajmniej unaoczni powagę zadania, jakie współcześnie staje przed pedagogiką jako całością, choć nie zawsze jesteśmy tego świadomi, czy na to przygotowani. Recenzje: Dawno już nie czytałem tak znakomitej rozprawy naukowej, której efektem będzie niewątpliwie przełom w metodologii odczytywania tekstów z zakresu humanistyki []. Autorka twórczo przeszukuje archiwum kultury dla pedagogów, wyłuskując z literatury pięknej, literaturoznawstwa i współczesnych studiów filozoficznych i pedagogicznych niedostrzegane w swej imperatywnej wartości fragmenty, zachęcając nas zarazem do zanurzenia się w nich i wyłowienia pereł niezwykle trafnie cytowanych myśli. Tworzy w ten sposób własne pasaże myśli, nie pozwalając na to, by te Jej zdaniem najważniejsze dla kultury nie pozostały na śmietniku historii idei. [] wprowadza alternatywne style narracji, otwierając zarazem nowe przestrzenie do badań kulturowych w pedagogice []. Recenzowana książka staje się humanistycznym projektem nowej metodologii badań hermeneutycznych, które otwierają się na wielogłos, przygodność, poetykę fragmentu czy kolaż tropów niedokończonych myśli []. Prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski Książka [] ma szanse zaistnienia zarówno w pedagogice, jak i w kulturoznawstwie czy teorii sztuki. Autorka bowiem nie pisze o humanistyce i nie postuluje humanistyki, ale ją po prostu uprawia. Najbardziej zdumiewająca i budząca szacunek jest u Autorki umiejętność adaptacji własnej wyobraźni []. To zupełnie niespotykany na gruncie humanistyki (i gdziekolwiek indziej) poliglotyzm wyobraźni. Autorka nie tylko biegnie z wilkami, ale i z nimi rozmawia. Dotykanej materii, niekiedy bardzo delikatnej i niebywale wrażliwej, Autorka ani przez chwilę nie próbuje obrazić czy upokorzyć przygotowaną na twardo metodologią []. To świat natury ludzkiego myślenia, gdzie nie ma granic wyznaczonych przez katedry, wydziały i stopnie naukowe []. To wielkie wietrzenie pedagogiki. Widać na to już czas. Czas na pedagogów intelektualistów, a nie tylko teoretyków, czas na pedagogiczne idee, a nie tylko rekonstrukcje. Gratuluję! [] Mało tego, uważam, że będzie to zdecydowanie najważniejsza praca opublikowana w szlachetnym Impulsie. Prof. zw. dr hab. Aleksander Nalaskowski
Szczegóły: Ku kulturowej koncepcji pedagogiki - Monika Jaworska-Witkowska
Tytuł: Ku kulturowej koncepcji pedagogiki
Podtytuł: Fragmenty i ogarnięcie
Autor: Monika Jaworska-Witkowska
Wydawnictwo: Impuls
ISBN: 9788375871586
Języki: polski
Rok wydania: 2012
Ilość stron: 578
Format: 16.0x24.0cm
Oprawa: Twarda
Waga: 1.03 kg