Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych - między wiedzą osobistą a jej formalizacją
Kalinowska Alina
Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych - między wiedzą osobistą a jej formalizacją
Kalinowska Alina
- Wydawnictwo: Impuls
- Rok wydania: 2010
- ISBN: 9788375871326
- Ilość stron: 366
- Oprawa: Miękka
Niedostępna
Opis: Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych - między wiedzą osobistą a jej formalizacją - Kalinowska Alina
Książka jest zaproszeniem do refleksji nad efektami edukacji matematycznej w polskiej szkole. Niedostatek umiejętności matematycznych absolwentów i niechęć do studiowania kierunków technicznych jest obecnie zjawiskiem tyleż powszechnym, co niepokojącym. W tekście podjęto próby wskazania na poziomie edukacji wczesnoszkolnej źródeł przyszłych niepowodzeń matematycznych uczniów. Konstruktywistyczna perspektywa analizowania uczniowskich strategii stosowanych w rozwiązywaniu zadań matematycznych pozwala odczytywać sposoby rozumienia pojęć matematycznych. Szczególnie istotne dla rozpoznania dziecięcych znaczeń matematycznych mają strategie spontanicznie uruchamiane w konfrontacji z problemami matematycznymi. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach nowych poznawczo ujawniają jakość konstruowanych znaczeń osobistych, a w konsekwencji użyteczność wiedzy matematycznej w dalszym etapie kształcenia. Badaniu poddane również zostały spontaniczne strategie kandydatów na nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Ujawniają one niski poziom myślenia matematycznego przyszłych nauczycieli oraz usztywnienie matematycznych znaczeń konstruowanych przez nich w trakcie wieloletniego procesu edukacyjnego.
W świetle zaprezentowanych badań może być pewnym zaskoczeniem, że to, co się dzieje na lekcjach matematyki, nie jest tak instrumentalną przestrzenią, jak zwykliśmy sądzić. Obszar wolności, jaki możemy zaproponować uczniom w poszukiwaniu własnych strategii matematycznych nie oznacza chaosu, wręcz przeciwnie, daje być może jedyną szansę na prawdziwe rozumienie pojęć matematycznych.
Szczegóły: Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych - między wiedzą osobistą a jej formalizacją - Kalinowska Alina
Tytuł: Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych - między wiedzą osobistą a jej formalizacją
Autor: Kalinowska Alina
Wydawnictwo: Impuls
ISBN: 9788375871326
Języki: polski
Rok wydania: 2010
Ilość stron: 366
Oprawa: Miękka
Waga: 0.57 kg