Media dawne i współczesne
Media dawne i współczesne
- Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
- EAN: 9788360677063
- Ilość stron: 190
- Format: 17.0x24.0cm
- Oprawa: Miękka
Niedostępna
Opis: Media dawne i współczesne
Wprowadzenie
Zakład Dziennikarstwa INPiD UAM obok prac indywidualnych od kilkunastu lat publikuje wyniki badań zespołowych nad prasą historyczną i współczesną, początkowo koncentrując się - z myślą o przyszłej syntezie - nad Wielkopolską. Nadal dążymy do realizacji tego zamiaru, choć w miarę postępu studiów analitycznych termin zakończenia w stosunku do pierwotnych założeń nieco się oddalił. Szkic do zarysu był przedmiotem dyskusji na konferencji zorganizowanej w 2000 r. W tym też roku przystąpiliśmy do publikacji kolejnego cyklu, już bez ograniczenia terytorialnego, w którym oczywiście "mała ojczyzna" jest nadal - i to wyraźnie -obecna. Po opublikowaniu tomu piątego (2005 r.) kontynuując dotychczasowe badania, tytułową prasę w kolejnym cyklu zastępują media, choć należy zauważyć, że oba te pojęcia są traktowane zamiennie. Coraz wyraźniej - w skali globalnej - to drugie wybija się, i słusznie, na plan pierwszy. Wiąże się to z potrzebą jego akcentowania wobec inwazji cywilizacyjnej ...innych mediów.
Pojęcia tego próżno szukać w dawnych leksykonach, w XIX wieku używane było dla oznaczenia kogoś, kto twierdził, że posiada zdolności nawiązywania kontaktów z duchami, a także osobę podatną na hipnozę. Wiązało się to z seansami spirytystycznymi. W starszym o dwa dziesięciolecia trzytomowym słowniku pod redakcją Mieczysława Szymczaka szerzej omówiono ową hipnozę medialną, krótko dodając dwa inne znaczenia: w gramatyce: "strona zwrotna czasowników" oraz w muzyce "średni rejestr w danej skali głosu". Natomiast kompendium z 2000 r., nie rezygnując z owego kontaktu z duchami, uwzględnia precyzyjnie nowsze znaczenia: "Media to prasa, telewizja i radio rozpatrywane razem ze względu na ich rolę w przekazywaniu informacji ogromnej liczbie ludzi i kształtowaniu opinii publicznej" oraz "Medium to coś, co służy przekazywaniu jakichś informacji lub wartości, np. głos lub obraz jako środek przekazu, a także dziedzina sztuki rozpatrywana ze względu na taką jej funkcję. Słowo książkowe".
Ale obok spotykamy jeszcze jedno: "Media to także elektryczność, gaz, woda i inne zasoby dostępne w sieci, np. energetycznej, gazowej, lub wodociągowej. Termin specjalistyczny".
I to właśnie znaczenie jest najczęstsze w powszechnym użyciu ze względu na zainteresowanie budownictwem, choć przecież na co dzień pozostaje, poprzez gazety, radio i telewizję, stały kontakt z mediami jako środkami masowego przekazu. O tym jednak wiedzą medioznawcy (chwilowo tego określenia bodaj nie przejęli jeszcze jako swego "budowlańcy"!) masowy zaś użytkownik może się bez jego znajomości obywać, nieświadom, podobnie jak pan Jourdan z komedii Moliera, który z pewnym momencie ze zdumieniem dowiedział się, że mówi prozą.
W 13-tomowej Wielkiej encyklopedii powszechnej z 1966 r. o żadnym z "naszych" mediów nie ma ani słowa, znajdujemy za to dość obszerne hasło Media na temat państwa starożytnego o tej nazwie9 oraz jeszcze jedno medium, z łaciny, dla oznaczenia "płynu". Równie oszczędna jest najnowsza, 31 -tomowa encyklopedia PWN: znalazła się w niej owa staroperska kraina, media jako "instrumenty oraz instytucje kierujące treści o zróżnicowanym charakterze do licznych odbiorców" (odwołano się tu do hasła: środki masowego przekazu) a także medium w znaczeniu posiadania uzdolnień spirytystycznych i parapsychicznych (np. telepatycznych)??. Natomiast pod hasłem środki masowego przekazu umieszczone zostało obszerne, trzyszpaltowe ich omówienie z zaznaczeniem używanych znaczeń: mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, środki masowego oddziaływania.
W tym właśnie znaczeniu, tożsamym z szeroko pojętym prasoznawstwem, używamy określenia "media" w zainaugurowanym niniejszym tomem cyklu. Gdyby więc szukał w nim nieopacznie wiadomości ze swej dziedziny specjalista z budownictwa urządzeń podziemnych i dozna zawodu, sam będzie sobie winien.
Prof. Bogumiła Kosmanowa
Kierownik Zakładu Dziennikarstwa INPiD UAM
Szczegóły: Media dawne i współczesne
Nazwa: Media dawne i współczesne
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
Kod paskowy: 9788360677063
Języki: polski
Ilość stron: 190
Format: 17.0x24.0cm
Oprawa: Miękka