Język polski Analiza porady ćwiczenia wskazówki Matura Poziom podstawowy Szkoła ponadgimnazjalna
Katarzyna Dobrzelecka, Aleksandra Górka-Kriesel, Dorota Rychlewska
Język polski Analiza porady ćwiczenia wskazówki Matura Poziom podstawowy
Szkoła ponadgimnazjalna
Katarzyna Dobrzelecka, Aleksandra Górka-Kriesel, Dorota Rychlewska
- Wydawnictwo: Aksjomat Toruń
- Rok wydania: 2015
- ISBN: 9788364660047
- Ilość stron: 160
- Format: 21.0x29.5cm
- Oprawa: Miękka
1-3 dni robocze + czas dostawy*Przy zamówieniu większej ilości egzemplarzy czas realizacji zamówienia może ulec wydłużeniu
Opis: Język polski Analiza porady ćwiczenia wskazówki Matura Poziom podstawowy - Katarzyna Dobrzelecka, Aleksandra Górka-Kriesel, Dorota Rychlewska
Szkoła ponadgimnazjalna staje dziś przed pewną, wydawałoby się, niewielką rewolucją zmianami w szkolnej części egzaminu maturalnego z języka polskiego. Rezygnując z tzw. prezentacji, zdecydowano o przeprowadzaniu egzaminu w tradycyjnej formie, tzn. losowaniu zagadnień i ich opracowywaniu ustnym i pisemnym w trakcie wewnątrzszkolnych procedur egzaminacyjnych. Wymagać będzie ten egzamin dużo więcej od uczniów, przede wszystkim dużo więcej wiedzy i umiejętności w kontakcie z językiem i literaturą ojczystą. Niezależnie od mojej prywatnej opinii, że taka forma podniesie poziom egzaminu z języka polskiego, muszę stwierdzić, że nauczyciele, kierując uczniami, a szczególnie uczniowie, mogą napotkać w przygotowywaniu się do egzaminu na spore trudności. Oto trzeba dobrze zorientować się w całości poznanego w trakcie edukacji materiału z historii, teorii literatury, kontekstów kulturowych oraz kultury współczesnej, a także interpretacji tekstów literackich oraz tekstów kultury. Przedstawiona książka trzech autorek podejmuje próbę pomocy tym wszystkim, którzy z trudnościami przygotowań będą się spotykać.
Trzy doświadczone (co nie oznacza zrutynizowane) polonistki, panie Katarzyna Dobrzelecka, Dorota Rychlewska i Aleksandra Górka-Kriesel, opracowały ciekawy poradnik dla przygotowujących się do egzaminu. Podzieliły go na trzy części. Część pierwsza omawia ustny poziom egzaminu. Część druga poświęcona została rozprawce analityczno interpretacyjnej prozy i dramatu. Część trzecia wreszcie interpretacji utworu poetyckiego. Przyglądając się logice opracowania poszczególnych części, zauważyć trzeba od razu wysokie kompetencje autorek, swobodnie poruszających się po rozmaitych poziomach wiedzy o literaturze i kulturze. Autorki
przywołują szerokie konteksty kulturowe motywów literackich, dobrze dobierają materiał egzemplifikacyjny
(szczególnie malarstwo), pamiętają o tym, jak ważne znaczenie współcześnie (szczególnie dla młodzieży) ma sztuka filmowa. Stawiają inteligentne pytania, nie za wąskie, aby kierować uwagę ucznia na ważne tropy interpretacyjne. Przypominają istotne pojęcia i terminy z zakresu teorii literatury, co jest ważne dla wytworzenia sobie przez ucznia obrazu mentalnego czytanego utworu. Wszak inaczej traktujemy świat powieści czy dramatu niż liryki. Wiedza teoretyczna jest więc niezbędna w procesie analizy i interpretacji utworu literackiego, a często
bywa przez uczniów zapominana. Pojęcia z tego zakresu są tu dobrze sfunkcjonalizowane, unika się zbędnego teoretyzowania, nastawia się ucznia na poprawne wykorzystywanie teorii, a nie samą jej znajomość. Pomimo podporządkowania wywodu stałemu schematowi pożądanej odpowiedzi, unikają autorki nadmiernej formalizacji swoich instrukcji lektury, kierowanych do uczniów. Wielu z nich na pewno wyniesie z pracy z tą książką mnóstwo informacji, a przy tym nauczy się dobrych strategii pracy z tekstem tak tekstem literatury, jak i kultury. Także
nauczyciele mogą znaleźć tu sporo ciekawych pomysłów do wykorzystania, choć książka adresowana jest przede wszystkim do młodzieży maturalnej.
Podsumowując książka jest na pewno pożyteczna, dobrze skonstruowana, kompetentnie opracowana. Z pewnością przyniesie sporo korzyści tym wszystkim, którzy zechcą z nią przygotowywać się do egzaminów. Mimo stałego schematu działań lekturowo-interpretacyjnych pozostawia sporo miejsca dla twórczej lektury tekstu. Z pełnym przekonaniem mogę rekomendować ją do druku.
Życząc uczniom powodzenia na maturze, polecam im tę pozycję. Warto korzystać z doświadczenia nauczycieli, którzy okazali się tu kompetentnymi przewodnikami uczniów.
Dr hab. Maria Jakitowicz
Szczegóły: Język polski Analiza porady ćwiczenia wskazówki Matura Poziom podstawowy - Katarzyna Dobrzelecka, Aleksandra Górka-Kriesel, Dorota Rychlewska
Tytuł: Język polski Analiza porady ćwiczenia wskazówki Matura Poziom podstawowy
Podtytuł: Szkoła ponadgimnazjalna
Autor: Katarzyna Dobrzelecka, Aleksandra Górka-Kriesel, Dorota Rychlewska
Wydawnictwo: Aksjomat Toruń
ISBN: 9788364660047
Kategoria: Podręczniki
Przedmiot: Język polski
Języki: polski
Rok wydania: 2015
Ilość stron: 160
Format: 21.0x29.5cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.426 kg