Edukacja małego dziecka Tom 7 Przemiany rodziny i jej funkcji
Ewa Ogrodzka-Mazur, Aleksandra Minczanowska, Urszula Szuścik
Edukacja małego dziecka Tom 7
Przemiany rodziny i jej funkcji
Ewa Ogrodzka-Mazur, Aleksandra Minczanowska, Urszula Szuścik
- Wydawnictwo: Impuls
- Rok wydania: 2015
- ISBN: 9788378508694
- Ilość stron: 246
- Format: 16.0x23.5cm
- Oprawa: Miękka
Niedostępna
Opis: Edukacja małego dziecka Tom 7 - Ewa Ogrodzka-Mazur, Aleksandra Minczanowska, Urszula Szuścik
Niniejsza publikacja to siódmy tom serii wydawniczej Edukacja małego dziecka zainicjowanej przez środowisko pedagogów cieszyńskich. Tom jest poświęcony zagadnieniom rodziny w bardzo szerokim ujęciu teoretycznym i badawczym. Szczególny nacisk poszczególni autorzy położyli na rodzinę współczesną.
Tom siódmy składa się z czterech części.
Część pierwsza zawiera artykuły charakteryzujące przemiany zachodzące we współczesnej rodzinie. Bogusław Śliwerski zwraca uwagę na konieczność powrotu do wychowania humanistycznego, które pozwala człowiekowi, szczególnie młodemu, szukającemu swojego miejsca w świecie, na samoświadomość w kształtowaniu obrazu własnej osoby. Przywołuje autorytety znaczące dla pedagogiki, które podkreślały wartość dziecka i dzieciństwa w wychowaniu i stosowaniu nowoczesnych metod edukacji. Powrót do autorytetów jest szansą na odnalezienie drogi życiowej przez młodych ludzi w świecie zalewu informacyjnego. Arkadiusz Wąsiński, Aleksandra Minczanowska i Małgorzata Stokłosa piszą o rodzinie w świetle wartości i ich klasyfikowania w niej. Podkreślają konieczność pedagogizacji rodziny w kontekście wychowania do wartości. W kolejnych opracowaniach Aneta Jagier, Rafał Fudala i Gabriela Machaczek zwracają uwagę na umiejętność dostrzegania zarówno pozytywnych, jak i negatywnych wartości, które dziecku/młodzieży oferuje kultura medialna. Wśród zagrożeń wynikających dla rodziny są: brak kontaktów społecznych, umiejętności empatii i zarządzania zdolnościami.
Części druga i trzecia opracowania charakteryzują doświadczenia wychowawcze dziecka, które wynikają ze zróżnicowań środowiska rodzinnego i wprowadzania dziecka w świat wartości. Katarina Vančiková, Zlatica Huľová i Bronislava Kasáčová wskazują w nich na związek między zmianami ekonomicznymi a społecznymi i skutkami wychowawczymi dla dziecka. Bożena Pietryczuk, Natalia M. Ruman, Edyta Skoczyłaś-Krotla, Aneta Czerska i Aniela Różańska omawiają również różne sfery doświadczeń życiowych dziecka i rolę rodziców w ich kształtowaniu.
W czwartej części publikacji Urszula Szuścik, Bożena Grzeszkiewicz, Rafał Majzner, Małgorzata Muszyńska i Małgorzata Drost-Rudnicka poruszają problem doświadczeń twórczych i estetycznych dziecka, w jakie wprowadza się je przez różne formy kontaktu ze sztuką.
Kolejny tom z serii Edukacja małego dziecka ukazuje się dzięki niezmiennej przychylności i pomocy władz akademickich Uniwersytetu Śląskiego Dyrekcji Instytutu Nauk o Edukacji Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie. Redaktorzy tomu składają podziękowania wszystkim autorom za twórczy namysł nad problematyką rodziny i jej współczesnymi przemianami.
Seria dziewięciu tomów. Edukacja małego dziecka!
Szczegóły: Edukacja małego dziecka Tom 7 - Ewa Ogrodzka-Mazur, Aleksandra Minczanowska, Urszula Szuścik
Tytuł: Edukacja małego dziecka Tom 7
Podtytuł: Przemiany rodziny i jej funkcji
Autor: Ewa Ogrodzka-Mazur, Aleksandra Minczanowska, Urszula Szuścik
Wydawnictwo: Impuls
ISBN: 9788378508694
Języki: polski
Rok wydania: 2015
Ilość stron: 246
Format: 16.0x23.5cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.392 kg