Archiwistyka cyfrowa i nauki pomocnicze historii w edukacji archiwalnej Problemy dydaktyki archiwistyki
Archiwistyka cyfrowa i nauki pomocnicze historii w edukacji archiwalnej
Problemy dydaktyki archiwistyki
- Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
- Rok wydania: 2016
- ISBN: 9788323521259
- Ilość stron: 158
- Format: 16.4x23.4
- Oprawa: Miękka
Niedostępna
Opis: Archiwistyka cyfrowa i nauki pomocnicze historii w edukacji archiwalnej
Publikacja stanowi zbiór studiów poświęconych m.in. kształceniu kompetencji archiwistów w kontekście potrzeb i funkcji społecznych archiwów, nowym trendom w edukacji i ich zastosowaniom w dydaktyce archiwistyki, kształceniu ?archiwistów cyfrowych?, a także roli i programom nauk pomocniczych historii w kształceniu archiwistów.
Powstanie nowego nośnika i nowych technologii umożliwiających zapis i gromadzenie informacji w formie cyfrowej pozwala postawić pytanie: czy możliwe jest wyodrębnienie nowego nurtu refleksji określonego mianem archiwistyki cyfrowej?
Wiążą się z nim dalsze problemy:
? Czy nowy nośnik wymaga rewizji dotychczasowych teorii archiwalnych, np.. Pojęć podstawowych, takich jak zespół, czy też powinny one pozostać niezmienione?
? Czy tego typu zapisy wymagają wypracowania nowej sieci pojęć?
? Czy w dobie nieograniczonej multiplikacji zapisu można wiązać go z miejscem powstania i stosować zasadę pertynencji archiwalnej?
? Jak nowy nośnik i technologie wpływają na granice zespołu i jego strukturę?
? Jakie metody mogą służyć badaniom autentyczności i wiarygodności zapisu, co wpływa na jego integralność?
? Czy nadal niezbędne jest wartościowanie i selekcja dokumentacji?
? Po jakim czasie należy ją prowadzić?
? Jak powinny zostać zorganizowane systemy zarządzania dokumentacją?
? Czy możliwe jest stosowanie w tym zakresie standardów międzynarodowych, takich jak Moreq?
Pojawiają się też kluczowe pytania z zakresu dydaktyki:
? Czy kształcenie w tym zakresie powinno zostać wyodrębnione, czy ? przeciwnie ? połączone z archiwistyką klasyczną?
? Jaki kształt powinny przybrać programy, treści, metody, jakie pomoce dydaktyczne należy tworzyć i jaką rolę powinny pełnić w procesie kształcenia?
Pytań będzie zapewne przybywać w miarę nowych doświadczeń, rozwoju technologii i nowych funkcji społecznych. Będą one otwierać nowe kierunki badawcze.
W rozważaniach zawartych w niniejszym zbiorze studiów podjęto próbę odpowiedzi na wiele z powyższych kwestii. Nie wyznaczają one jednak kresu refleksji w tej dziedzinie wiedzy, wręcz przeciwnie ? nowe doświadczenia wymagać będą budowania nowych modeli teoretycznych i poszukiwania coraz bardziej efektywnych systemów zarządzania dokumentacją i gromadzoną informacją.
academiaRavNet
Szczegóły: Archiwistyka cyfrowa i nauki pomocnicze historii w edukacji archiwalnej
Tytuł: Archiwistyka cyfrowa i nauki pomocnicze historii w edukacji archiwalnej
Podtytuł: Problemy dydaktyki archiwistyki
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
ISBN: 9788323521259
Języki: polski
Rok wydania: 2016
Ilość stron: 158
Format: 16.4x23.4
Oprawa: Miękka
Waga: 0.26 kg
Redakcja: Kulecka Alicja