Lekcja (nie)obecności Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej

Książka

Lekcja (nie)obecności
Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej

  • Wydawnictwo: Universitas
  • Rok wydania: 2017
  • ISBN: 9788324231331
  • Ilość stron: 212
  • Format: 13.6x20.4
  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Wysyłka:
1-3 dni robocze + czas dostawy*Przy zamówieniu większej ilości egzemplarzy czas realizacji zamówienia może ulec wydłużeniu
Cena katalogowa 38,00 PLN brutto
Cena dostępna po zalogowaniu
Dodaj do Schowka
Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×
Cena 38,00 PLN
Dodaj do Schowka
Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×

Opis: Lekcja (nie)obecności - Agnieszka Kania

Jak uczyć patriotyzmu, który jest ?oparty na odpowiedzialności za wspólnotę, niewykluczający nikogo, krytyczny wobec historii i zachowujący szacunek dla dziedzictwa przodków? (Jerzy Nikitorowicz)? Gdzie we współczesnej edukacji polonistycznej znaleźć miejsce dla dziedzictwa polsko-żydowskiego jako znaczącego elementu polskości? Czy w trudnej sytuacji społeczno-politycznej Europy i świata w XXI wieku odrabiamy lekcję daną nam przez historię w wieku XX?

Niniejsza książka to swoista kontynuacja rozpoznań poczynionych przez autorkę w poprzedniej rozprawie, odnosząca się do kulturowej teorii narodu jako bardziej inkluzyjnej niż teoria etniczna.



Doświadczenia Agnieszki Kani z realizacji projektów edukacyjnych (także międzynarodowych) i twórcze podejście do osiągnięć dydaktyki zagranicznej (głównie amerykańskiej) zaowocowały szczególnie obficie w tych fragmentach książki, które wprowadzają praktyczną wizję edukacji na wskroś humanistycznej, budującej wizerunek człowieka zdolnego wznieść się ponad identyfikację narodową. Fundamentem takiej edukacji Autorka czyni ? dostępne wszak uczniom i afirmowane przez nich ? przeświadczenie o naturalnej, przyrodzonej nam wszystkim różnorodności, odmienności ludzi. Kluczowe dla tej filozofii edukacji jest rozpoznanie, że kategoria ?inności? dotyczy w pierwszym rzędzie nas samych, a jej świadomość pozwala na otwarcie się na drugiego człowieka i pozbycie się lęku.

Witold Bobiński



SPIS TREŚCI

? Wprowadzenie

OD TOŻSAMOŚCI ?NARODOWEJ? DO ?KULTUROWEJ?

? Tożsamość narodowa a tożsamość kulturowa

? Tożsamość wielokulturowa w praktyce

? ?Inni? to przede wszystkim my

? Polska ? ojczyzna Polaków i Żydów?

? Wyzwania wielokulturowości dzisiaj

DZIEDZICTWA POLSKO-ŻYDOWSKIEGO NA LEKCJI OBECNOŚĆ OBOWIĄZKOWA

? Palimpsest?

? ?Zło bierze się z gadania? lub? z milczenia. Językowy obraz relacji polsko-żydowskich i jego konsekwencje dla współczesności

? Kultura żydowska i relacje z innością w młodszych klasach szkoły podstawowej

? W poszukiwaniu inspiracji

? Edukacja pozalekcyjna

HOLOKAUST A EDUKACJA NA MIARĘ XXI WIEKU

? Jak rzucić wieniec zielony na grób wykopany w powietrzu? O sposobach ?zapisywania Zagłady? i nowej ?bibliotece Shoah?

? Jak uczyć o Holokauście?

? Ogniska poglądów. Propozycja amerykańska w polskiej wersji

? Casus Sprawiedliwych, czyli praca wychowawcza

? Na czym polega i jaką ma wartość ?rozmowa w milczeniu?. Opowiadania Idy Fink

? Film Biegnij, chłopcze, biegnij, czyli łagodne wprowadzenie w temat

? W stronę edukacji globalnej

PROBLEMY POLSKIEJ PAMIĘCI ZBIOROWEJ

? Co i jak pamiętają Polacy, a o czym pamiętać nie chcą

? Na pozornym marginesie. Powojenna wizja historii

? Dziedzictwo polsko-żydowskie ? więcej pytań niż odpowiedzi

? Współcześni Polacy wobec ?obcych?

? Podsumowanie, czyli lekcja (nie) do odrobienia?

? Aneks

Karen Shawn, Ogniska poglądów. O paleniu książek przez nazistów w 1933 roku, przeł. Marianna Szumal, red. i adapt. Agnieszka Kania

Marianna Szumal, ?Ogniska poglądów?. Przygotowanie uczniów szkoły podstawowej do odbioru tekstów na temat Holokaustu. Eksperyment dydaktyczny

Małgorzata Kulik, Klaudia Mucha, ?To wszystko jest antysemicką legendą??. Przełamując stereotyp Żyda

? Bibliografia i omawiane pozycje literackie (wybór)

? Indeks nazwisk


Szczegóły: Lekcja (nie)obecności - Agnieszka Kania

Tytuł: Lekcja (nie)obecności
Podtytuł: Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej
Autor: Agnieszka Kania
Wydawnictwo: Universitas
Seria: Edukacja Nauczycielska Polonisty
ISBN: 9788324231331
Numer tomu: 28
Języki: polski
Rok wydania: 2017
Ilość stron: 212
Format: 13.6x20.4
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Waga: 0.256 kg


Recenzje: Lekcja (nie)obecności - Agnieszka Kania

Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×


Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także: