Lekcje uważności. Moderniści i realizm
Ewa Paczoska
Lekcje uważności.
Moderniści i realizm
Ewa Paczoska
- Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
- Rok wydania: 2018
- ISBN: 9788301197896
- Ilość stron: 378
- Format: 14.3x20.5
- Oprawa: Miękka
1 - 3 dni robocze + czas dostawy*Przy zamówieniu większej ilości egzemplarzy czas realizacji zamówienia może ulec wydłużeniu
Opis: Lekcje uważności. - Ewa Paczoska
Książka jest poświęcona przygodom realizmu ? jednej z najważniejszych, a zarazem najbardziej skomplikowanych i kontrowersyjnych kategorii w historii literatury. Ewa Paczoska przypomina formuły realizmu, które proponowali pisarze pod koniec XIX wieku, wskazując drogi przemian realizmu w kolejnym stuleciu. Autorka zanurza się w czas powstania powieści, przywołuje doświadczenia jej ówczesnych czytelników, sięga do literatury i prasy tamtej epoki. Proponuje też wycieczkę w przyszłość i nowe spojrzenie na realizm z punktu widzenia estetyki współczesnego performance?u.
W pierwszej części książki autorka pokazuje, jak pisarze przełomu XIX i XX wieku borykają się z nowymi pytaniami o status realności, wynikającymi z doświadczeń nowoczesnego podmiotu, a także z faktu, że przedstawienia realistyczne wykorzystuje w coraz większym stopniu literatura popularna. Głównymi bohaterami są tu Bolesław Prus i Henry James (jako pisarze i autorzy refleksji z kręgu teorii powieści), którzy przeprowadzają w swojej twórczości charakterystyczne ?lekcje uważności? ? jako przeciwwagę dla uwagi rozpraszanej przez nowoczesną kulturę miejską (charakteryzującej się nadmiarem znaków), a jednocześnie ściśle kontrolowanej przez systemy władzy politycznej oraz ekonomicznej. Celem artystów było poszukiwanie tego, co przeoczane przez widowiska ?uwagi? organizowane przez społeczeństwo spektaklu i dyktowane przez dysponentów kultury, także poszukiwanie tego, co ukrywa się poza obrębem oficjalnych dyskursów. Analizując ?lekcje uważności?, autorka przywołuje zarówno pisarzy kojarzonych raczej z ?tradycyjnym? realizmem, jak i tych, którzy zaistnieli w historii literatury jako radykalni eksperymentatorzy i burzyciele powieściowej formy. Dla nich wszystkich, zdaniem autorki, ważny pozostaje imperatyw prawdy. Nie opuszczają oni obszaru realizmu, tylko wciąż, w różnych kierunkach, rozszerzają jego pole i testują jego granice. Program nowego realizmu, który proponują Prus i James, zmierza od formuły ?reprezentacji? do formuły ?obecności?. Ta propozycja wskazuje już drogi przemian realizmu w XX wieku.
Część II książki, Poszerzanie obszaru, rozpoczyna się od szkiców ilustrujących borykanie się z problematyką realności na początku XX wieku na przykładzie fenomenu panoramy i prób jej literackiego dopełnienia. U schyłku wieku XIX powieść traktuje się często, także w polskiej krytyce literackiej, jako wzór przebrzmiały, bo związany z kanonem realizmu. Odchodzi się od modeli klasycznej powieściowej fabuły, zmienia status ?zdarzenia?, porzuca reguły gry z czytelnikiem. Jednocześnie powieść wciąż pozostaje podstawowym (mimo młodopolskiej kariery dramatu, poezji i powszechnej praktyki międzyrodzajowych mieszanek) gatunkiem umożliwiającym realizację fundamentalnych zadań poznawczych literatury: tych związanych z odkrywaniem tajemnic psychiki i tych skierowanych w stronę demistyfikacji społecznych stereotypów. Najradykalniejsi z destruktorów wzorców prozy realistycznej (Tadeusz Miciński, Karol Irzykowski) powieściowość negują i kompromitują, aby do niej powracać. Powieściowość łączy się bowiem z poszukiwaniem tak ważnej dla modernistów ?całości? ? w sensie kompozycyjnym i filozoficznym. Następnie przedmiotem refleksji są: międzywojenne rozpoznawanie realizmu jako metody twórczej, eksperymenty realistów tego czasu (na przykładzie Karola Irzykowskiego i Virginii Woolf), zmaganie się z kategorią przedstawialności świata (które autorka analizuje, przywołując utwory zapisujące doświadczenia I wojny światowej i powojennej ?normalności?).
Aneks zawiera dwa szkice o epopei. W rozdziale zatytułowanym Zamiast zakończenia autorka pokazuje przygody realistów z grupy ?Przedmieście? w rzeczywistości PRL-u. Uwagi końcowe kierują ku współczesnej poetyce performance?u ? ta forma sztuki organizuje dziś ?lekcje uważności? podobne do tych, które proponowali czytelnikowi modernistyczni powieściopisarze.
Szczegóły: Lekcje uważności. - Ewa Paczoska
Tytuł: Lekcje uważności.
Podtytuł: Moderniści i realizm
Autor: Ewa Paczoska
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
ISBN: 9788301197896
Języki: polski
Rok wydania: 2018
Ilość stron: 378
Format: 14.3x20.5
Oprawa: Miękka
Waga: 0.46 kg
Recenzje: Lekcje uważności. - Ewa Paczoska
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Inne pozycje tego autora: Ewa Paczoska (11)
- Dojrzewanie dojrzałość niedojrzałość (Sic!) - Miękka
- Pozytywistów spotkania z naturą (Katedra Wydawnictwo Naukowe) - Miękka
- Lekcje uważności. (Wydawnictwo Naukowe PWN) - Miękka
- Studia z kultury popularnej (Fundacja Instytut Kultury Popularnej) - Miękka
- Przeszłość i dziś. Język polski. Podręcznik. Klasa 2. Część 2. Szkoła ponadpodstawowa. Liceum i technikum. (WSiP) - miękka
- Studia z Kultury Popularnej nr 2 Popkultur... (Instytut Kultury Popularnej) -
- Przeszłość i dziś. Młoda polska. Język polski. Podręcznik. Klasa 3. Część 1. Reforma 2019. Szkoła ponadpodstawowa. Liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony (WSiP) - miękka
- Śniadanie na wulkanie (Poligraf) - Miękka
- Pakiet podręczników: Przeszłość i dziś. Klasa 3. Część 1 i 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Liceum i technikum. Język polski. (WSiP) -
- J.Polski LO 2 Przeszłość i dziś podr cz.2 ZPiR (Stentor) -
- J.Polski LO 3 Przeszłość i dziś podr cz.1 ZPiR (Stentor) -