Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem?
Anna Markowska
Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem?
Anna Markowska
- Wydawnictwo: Universitas
- Rok wydania: 2019
- ISBN: 9788324235841
- Ilość stron: 516
- Format: 15.0x23.5cm
- Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Niedostępna
Opis: Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem? - Anna Markowska
Marcel Duchamp (1887?1968) ?naprawdę zranił wiele osób? ? zauważył kiedyś Pontus Hultén. Niespodziewanie ? a może właśnie dlatego ? Duchamp stał się najbardziej wpływowym artystą XX wieku. Jego procedury (często wymagające ascezy) wyrażalne są w czasownikach: miniaturyzować, umykać, podróżować, stawać-się-niedostrzegalnym. Jego atrybuty ? wyrażalne w rzeczownikach ? to m.in.: walizka, szachownica, pocięty czepek kąpielowy, dym z cygara. Funkcje jego dzieł to z kolei m.in. analiza statusu quo, multiplikacja oraz wchodzenie w relacje (także jako pośrednik w sprzedaży cudzych dzieł), bo właśnie tworzenie oddolnych sieci, alternatywy sztywnych hierarchii instytucjonalnych było jego domeną jako ?szarej eminencji?. Jeśli ktoś dzisiaj narzeka na klikowość sztuki współczesnej, może tym obarczać Duchampa; podobnie zresztą jak ten narzekający, iż artysta odebrał jej elitaryzm?
Duchamp ukazał wielkie projekty nowoczesności jako domenę smutnych ludzi, skłonnych do poświęceń w imię odroczonej przyjemności w odległej przyszłości. Działając w czasach europejskich totalitaryzmów i dwóch wojen światowych, tworzących dychotomiczny świat apodyktycznych prawd my kontra oni, nałożył na dwukolorową mapę obszary o zamazanych konturach, wypełnione niepewnością i dowcipem.
Anna Markowska - historyczka sztuki związana aktualnie z Uniwersytetem Wrocławskim. Autorka książek o sztuce polskiej (Definiowanie sztuki - objaśnianie świata, 2003), amerykańskiej (Komedia sublimacji, 2009), sztuce Krakowa (Język Neuera. O twórczości Jonasza Sterna, 1998; Sztuka w Krzysztoforach, 2000), Wrocławia (Sztuka podręczna Wrocławia, 2018) i tamtejszych neoawangardowych galeriach lat 70. (Permafo, 2012; Galeria Sztuki Najnowszej, 2014), katalogów wystaw współczesnych artystów, m.in. D. Nieznalskiej (Przeszłość, która nie chce przeminąć, 2015) oraz redagowanych książek, problematyzujących sztukę globalną (Trickster Strategies in the Artists' and Curatorial Practice, 2012; Politics of Erasure, 2014, Sustainable Art, 2015).
Szczegóły: Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem? - Anna Markowska
Tytuł: Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem?
Autor: Anna Markowska
Wydawnictwo: Universitas
ISBN: 9788324235841
Języki: polski
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 516
Format: 15.0x23.5cm
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Waga: 0.8 kg
Recenzje: Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem? - Anna Markowska
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Inne pozycje tego autora: Anna Markowska (6)
- Politics of erasure (Tako) - Twarda
- Sustainable art Facing the need for regeneration, responsibility and relations (Tako) - Twarda
- Kalejdoskop ucznia. Czytanie. Klasa 3. Zeszyt ćwiczeń. Edukacja wczesnoszkolna (WSiP) - miękka
- Konkultura (Scholar) - miękka
- Dyskurs historyczny w mediach masowych (Scholar) - Miękka ze skrzydełkami
- O dziewczynie, która tęskniła, i komandosie, który płakał (Ezop) - twarda