Kozyra Katarzyna. Łaźnia męska
Opracowanie zbiorowe
Kozyra Katarzyna. Łaźnia męska
Opracowanie zbiorowe
- Wydawnictwo: Csw Zamek Ujazdowski
- Rok wydania: 2019
- ISBN: 83-88277-30-8
- Ilość stron: 126
- Format: 120 x 180 mm
- Oprawa: miękka
Jutro (poniedziałek 2024-12-23)*Przy zamówieniu większej ilości egzemplarzy czas realizacji zamówienia może ulec wydłużeniu
Opis: Kozyra Katarzyna. Łaźnia męska - Opracowanie zbiorowe
Dla szerokiej publiczności Katarzyna Kozyra stała się poniekąd ucieleśnieniem i twarzą nowych strategii artystycznych dochodzących do głosu w polskiej sztuce po 1989 roku. Była to twarz artystki skandalistki, przekraczającej w swoich pracach obyczajowe normy, naruszającej społeczne tabu i atakującej wrażliwość widza drastycznymi obrazami, niezabezpieczonymi cudzysłowem artystycznej umowności. Sensacjonistyczna recepcja twórczości Kozyry oznaczała oczywiście banalizację jej intencji i dokonań, ale – jak się później okazało – skandale towarzyszące kolejnym wystąpieniom artystki w ostatecznym rozrachunku poszerzały przestrzeń dyskusji o sztuce i pole swobody artystycznej wypowiedzi.
Kozyra zdobyła dwuznaczny rozgłos już na początku swojej artystycznej kariery za sprawą dyplomowej pracy „Piramida zwierząt”, zrealizowanej w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej ASP, czyli w tzw. Kowalni, postrzeganej jako kuźnia radykalnych postaw, laboratorium, w którym wypracowywano nowe strategie obrazowania, kojarzone później z tzw. sztuką krytyczną. Za kulminację kontrowersji wokół twórczości Kozyry – a pars pro toto, wokół sztuki z kręgu Kowalni i sztuki krytycznej w ogóle – należy uznać udział artystki w Biennale w Wenecji w 1999 roku. Kozyra była na tej imprezie oficjalną reprezentantką Polski, wystawiającą w Pawilonie Narodowym. Artystka przedstawiła „Łaźnię męską” – wideoinstalację, na którą złożyły się filmy nakręcone w publicznej łaźni w Budapeszcie. Projekt był kontynuacją realizacji „Łaźnia” z 1997 roku. Obydwie prace opierały się na materiałach filmowych nakręconych ukrytą kamerą w miejscu, w którym rozluźnione zostają zasady intymności, regulujące wystawianie ciała i nagości na spojrzenia innych. W „Łaźni męskiej” Kozyra weszła z kamerą na terytorium zarezerwowane wyłącznie dla mężczyzn. Aby tego dokonać, artystka musiała przejść fizyczną metamorfozę – wkroczyła do łaźni ucharakteryzowana na mężczyznę, włącznie z protezą męskich organów płciowych.
Praca Kozyry wywoływała wątpliwości natury etycznej – artystka sfilmowała nagich mężczyzn w publicznym miejscu bez ich wiedzy i zgody. Jeszcze większe kontrowersje związane były z faktem prezentowania projektu w polskim Pawilonie. Prawicowa prasa pytała retorycznie, czy Polskę może reprezentować kobieta z doczepionym penisem i czy taka reprezentacja nie uwłacza godności naszego kraju. Kozyra tymczasem dostała za swoją wystawę w Wenecji wyróżnienie honorowe, a cała realizacja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki. Był to fakt w sensie symbolicznym przełomowy. Pomimo sprzeciwu środowisk konserwatywnych, wytypowanie Kozyry – i to z taką pracą jak „Łaźnia męska” – do udziału w Biennale w Wenecji, było aktem ostatecznej instytucjonalizacji sztuki krytycznej, która do tej pory była przedmiotem kontrowersji i negocjacji. Wyjazd Katarzyny Kozyry na Biennale można uznać za moment oficjalnej akceptacji strategii artystycznych, którym jeszcze kilka lat wcześniej odmawiano miana „prawdziwej sztuki”. W grę wchodziła także akceptacja używanego przez artystkę języka i reprezentowanej przez nią postawy oraz prawa twórcy do wykonywania operacji na żywej, pozaartystycznej rzeczywistości. Projekt Kozyry współbrzmiał z myślą feministyczną, która zdobywała sobie właśnie rację bytu na scenie artystycznej – jako teoria inspirująca artystki, jako temat prac i jako metoda krytyczna. W „Łaźni męskiej” w nowoczesny sposób podjęte zostały zagadnienia polityki płci oraz tożsamości i wolności do jej autodefiniowania. To między innymi dzięki sukcesowi Katarzyny Kozyry w Wenecji problematyka ta zyskała pełnoprawne miejsce w polskiej sztuce. Proces akceptacji był w tym wypadku burzliwy i trudny, ale po pokazaniu „Łaźni męskiej” w Wenecji dyskusje o granicach sztuki nie były już tak burzliwe, a ich przedmiotem stawały się raczej sprawy merytoryczne niż kwestia wystawiania artystom świadectw moralności.
Szczegóły: Kozyra Katarzyna. Łaźnia męska - Opracowanie zbiorowe
Tytuł: Kozyra Katarzyna. Łaźnia męska
Autor: Opracowanie zbiorowe
Wydawnictwo: Csw Zamek Ujazdowski
Kod paskowy: 9788388277308
ISBN: 83-88277-30-8
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 126
Format: 120 x 180 mm
Oprawa: miękka
Recenzje: Kozyra Katarzyna. Łaźnia męska - Opracowanie zbiorowe
Informacje:
Inne pozycje tego autora: Opracowanie zbiorowe (20)
- Michał Znaniecki Moje życie mój teatr (G+J Gruner+Jahr Polska) - Twarda
- Lepsze niż ściąga Język polski Gimnazjum Część 1 (Adamantan) - Miękka
- Lepsze niż ściąga Język polski Gimnazjum Część.3 (Adamantan) - Miękka
- Karkonosze mapa 1:50 000 (Eko-Graf) - Miękka
- Z ogrodu na stół. Świeżo, kolorowo i zdrowo (Olimp Media) -
- Nowi Tropiciele. Karty ćwiczeń. Klasa 3. Część 2. Edukacja wczesnoszkolna (WSiP) - miękka
- Prawo administracyjne wyd.2/2020 (Wolters Kluwer) - Miękka
- Impuls dadaistyczny w polskiej sztuce i.. (Muzeum Sztuki w Łodzi) -
- Antologia na 40-lecie RSTK w Rzeszowie (Krywaj) - miękka
- Zespół Sjogrena (PZWL Wydawnictwo Lekarskie) - miękka
- Korpus dzieł malarskich Henryka Siemiradzkiego. (Tako) - Twarda
- Korpus dzieł malarskich Henryka Siemiradzkiego. (Tako) - Twarda
- Korpus dzieł malarskich Henryka Siemiradzkiego. (Tako) - Twarda
- Historia masakry nankińskiej (Wydawnictwo Dialog) - Miękka
- Logika w pigułce (C. H. Beck) - Miękka
- Prawo cywilne w pigułce Część ogólna Prawo rzeczowe (C. H. Beck) - Miękka
- Teoria i filozofia prawa wyd.1/2021 (Wolters Kluwer) - Miękka
- Prawo konstytucyjne w pigułce + testy online (C. H. Beck) - Miękka
- Uprawnienia rodziców w pracy Poradnik pracodawcy 2024 (Infor) - Kartonowa Foliowana
- Wesołe wyrazy. Blok z tekturą (Trele) -