Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki

,

Książka

Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki

,

  • Wydawnictwo: Impuls
  • Rok wydania: 2009
  • ISBN: 978-83-7587-169-2
  • Ilość stron: 112
  • Format: 16.0x24.0cm
  • Oprawa: Twarda
Wysyłka:
Dzisiaj*Zamówienie złożone do godz. 12.00 (nie dotyczy przedpłat zaksięgowanych po godz. 12.00). Przy zamówieniu większej ilości egzemplarzy czas realizacji zamówienia może ulec wydłużeniu.
Cena katalogowa 41,90 PLN brutto
Cena dostępna po zalogowaniu
Dodaj do Schowka
Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×
Cena 41,90 PLN
Dodaj do Schowka
Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×

Opis: Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki - Szkudlarek Tomasz, Śliwerski Bogusław

Pedagogika poszukuje łatwości i oczywistości.

Wszelkie koncepcje, które nie są łatwe ani oczywiste, mają małe szanse na wejście w obieg powszechny, na uzyskanie statusu ?kanonu? myśli o wychowaniu. Nie jest to zjawisko nowe ani zaskakujące. Wynika ono po prostu z konieczności dostarczania takich wizji procesu edukacji, które mogą być zrozumiałe przez ogromne zastępy nauczycieli praktycznie zaangażowanych w proces kształcenia. Uważa się, że funkcją pedagogiki jest dostarczanie nauczycielom ?przepisów? na uzyskiwanie zakładanych celów, swoistej ?technologii działania edukacyjnego?. Niezwykła złożoność procesów edukacyjnych powoduje jednak, że owe proste i zrozumiałe dla wszystkich, łatwe do praktycznego stosowania teorie okazują się raz za razem mistyfikacjami. Rodzi to zniechęcenie, stwarza konflikt ?praktyków? z ?teoretykami? i... wywołuje jeszcze większe zapotrzebowanie na oczywistość i prostotę.

Na naszych oczach skończyła się oczywistość pedagogiki socjalistycznej. Reakcją na jej upadek stało się niezwykłe ożywienie poszukiwań praktycznych (ruch szkół społecznych, klas autorskich, szkół prywatnych) i zapotrzebowanie na nowe idee opisujące i wyjaśniające procesy wychowania i rozwoju. Ale jakby mimochodem został też uruchomiony ów stary, klasyczny motyw poszukiwania oczywistości: tym razem zdajemy się szukać jej na Zachodzie. ?Tam? wszystko wydaje się być proste, sprawdzone, bezproblemowe, gotowe do przyjęcia i skopiowania.

Tymczasem myślenie nigdy nie jest oczywiste. Myślenie o wychowaniu jest działaniem szczególnie nieoczywistym, bo jest myśleniem o jednej z najbardziej nieoczywistych praktyk społecznych. Także na Zachodzie trzeba walczyć z upraszczającymi stereotypami łatwych teorii pedagogicznych, gdyż pozostawione bez krytycznego myślenia, natychmiast przeradzają się one w uzurpatorskie ideologie prowadzące do totalnej gry w fałsz, do tworzenia wielkiego pozoru wychowania.

Jak już wspomniałem, nie grozi nam już oczywistość pedagogiki socjalistycznej: jest ona kwestionowana w swych najgłębszych podstawach. Jeśli mamy uchronić się przed stwarzaniem fikcji, nie możemy sobie jednak pozwolić na jakąkolwiek inną oczywistość. Myślę, że zaprezentowanie dwóch zupełnie nieoczywistych pedagogik zachodnich (jedna z nich w swej nazwie deklaruje stały sprzeciw wobec oczywistości, krytyczność, druga ? sprzeciw wobec pedagogiki w ogóle) może się w jakimś stopniu przyczynić do uodpornienia na kolejne ?oczywiste? mistyfikacje ideologii wychowania, może nam pomóc w utrzymaniu przez myśl stałego, uważnego kontaktu z niezwykle złożoną realnością wychowania. W uważnym otwarciu na realność widzę bowiem szansę sensownego bycia nauczycielem.

Tomasz Szkudlarek


Szczegóły: Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki - Szkudlarek Tomasz, Śliwerski Bogusław

Tytuł: Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki
Autor: Szkudlarek Tomasz, Śliwerski Bogusław
Wydawnictwo: Impuls
Kod paskowy: 9788375871692
ISBN: 978-83-7587-169-2
Języki: polski
Rok wydania: 2009
Ilość stron: 112
Format: 16.0x24.0cm
Oprawa: Twarda
Waga: 0.33 kg


Recenzje: Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki - Szkudlarek Tomasz, Śliwerski Bogusław

Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×


Inne pozycje tego autora: Szkudlarek Tomasz, Śliwerski Bogusław (1)