Psychologiczne paradygmaty korzystania z mediów społecznościowych. Cechy osobowości, style przywiązania, kompetencje społeczne, poziom uzależnienia, samoocena, motywac

Książka

Psychologiczne paradygmaty korzystania z mediów społecznościowych. Cechy osobowości, style przywiązania, kompetencje społeczne, poziom uzależnienia, samoocena, motywac

  • Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
  • Rok wydania: 2025
  • ISBN: 9788301242305
  • Ilość stron: 276
  • Format: 16.5 x 23.5 cm
  • Oprawa: Miękka
Wysyłka:
Niedostępna
Cena katalogowa 69,00 PLN brutto
Cena dostępna po zalogowaniu
Dodaj do Schowka
Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×
Cena 69,00 PLN
Dodaj do Schowka
Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×

Opis: Psychologiczne paradygmaty korzystania z mediów społecznościowych. Cechy osobowości, style przywiązania, kompetencje społeczne, poziom uzależnienia, samoocena, motywac - Natalia Dąbrowa

świecie zdominowanym przez nieustanny przepływ informacji, powiadomienia, lajki i relacje – potrzebujemy rzetelnego przewodnika, który pomoże zrozumieć, co tak naprawdę dzieje się w psychice człowieka zanurzonego w mediach społecznościowych. Psychologiczne paradygmaty korzystania z mediów społecznościowych autorstwa Natalii Dąbrowy to odpowiedź na to zapotrzebowanie – kompleksowa, interdyscyplinarna i osadzona w realiach współczesnych badań psychologicznych.



W książce Psychologiczne paradygmaty korzystania z mediów społecznościowych Natalia Dąbrowa omawia wpływ takich zmiennych, jak: cechy osobowości, style przywiązania, kompetencje społeczne, samoocena, motywacja osiągnięć oraz uzależnienie od technologii, na sposób korzystania z platform społecznościowych – od biernego scrollowania po kompulsywne reagowanie na każdy bodziec z sieci. Książka pokazuje, jak bardzo nasz wewnętrzny świat psychologiczny kształtuje to, co i jak robimy w świecie cyfrowym – i odwrotnie.



Na szczególną uwagę zasługują dwa autorskie projekty badań empirycznych, przeprowadzone na reprezentatywnych próbach, w których zastosowano m.in. Inwentarz Osobowości NEO-FFI, Skalę Samooceny SES czy Kwestionariusz Stylów Przywiązania. Wyniki pokazują m.in. że:


  • osoby z wysokim poziomem neurotyczności i niską sumiennością spędzają więcej czasu na platformach społecznościowych,

  • lękowo-ambiwalentny styl przywiązania sprzyja kompulsywnemu korzystaniu z internetu,

  • niska samoocena i motywacja osiągnięć mogą być istotnymi predyktorami uzależnień cyfrowych.


Autorka umiejętnie łączy teorię z wynikami badań empirycznych, wykorzystując bogatą literaturę przedmiotu. Szczególnie cenne są rozdziały dotyczące badań własnych, w których jasno przedstawiono metodologię, pytania badawcze oraz wyniki – prof. dr hab. Maria Ryś



Ale to nie wszystko – ostatni rozdział książki to praktyczne techniki samokontroli w ujęciu terapii poznawczo-behawioralnej (CBT). Czytelnik poznaje konkretne strategie ograniczania negatywnych skutków korzystania z mediów: monitorowanie czasu, zmiana automatycznych nawyków, budowanie bardziej zrównoważonego podejścia do obecności online. Są to narzędzia zarówno dla specjalistów, jak i osób chcących świadomie zadbać o własne zdrowie psychiczne w cyfrowym świecie.



W mojej ocenie treść zawarta w monografii uwrażliwia czytelnika na zagadnienia związane z nadmiernym korzystaniem z Internetu, a wnioski płynące z badań dowodzą o konieczności ochrony zdrowia psychicznego. Omawiane zagadnienia teoretyczne i praktyczne zmuszają do refleksji – prof. dr hab. Stanisława Steuden (z recenzji)



Książka jest przeznaczona dla:


  • psychologów, terapeutów, pedagogów i edukatorów,

  • badaczy i studentów psychologii, socjologii, pedagogiki, medioznawstwa,

  • specjalistów zajmujących się uzależnieniami behawioralnymi,

  • rodziców, nauczycieli i osób pracujących z młodzieżą,

  • wszystkich, którzy chcą zrozumieć mechanizmy swojego cyfrowego zachowania i zadbać o dobrostan psychiczny.

  • Po lekturze tej książki zyskasz głębsze rozumienie siebie i innych w kontekście cyfrowych nawyków, poznasz realne mechanizmy psychologiczne rządzące mediami społecznościowymi oraz otrzymasz narzędzia, które wspierają świadome, zdrowsze funkcjonowanie w sieci.


To publikacja, która pozwala spojrzeć na cyfrowy świat nie tylko oczami użytkownika, ale także okiem badacza, psychologa i psychoterapeuty.

Kraj produkcji: PL

Producent:
WYDAWNICTWO NAUKOWE PWN SPÓŁKA AKCYJNA
UL. GOTTLIEBA DAIMLERA 2
02-460 Warszawa (PL)
tel: 226954800
email: [email protected]


Szczegóły: Psychologiczne paradygmaty korzystania z mediów społecznościowych. Cechy osobowości, style przywiązania, kompetencje społeczne, poziom uzależnienia, samoocena, motywac - Natalia Dąbrowa

Tytuł: Psychologiczne paradygmaty korzystania z mediów społecznościowych. Cechy osobowości, style przywiązania, kompetencje społeczne, poziom uzależnienia, samoocena, motywac
Autor: Natalia Dąbrowa
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
ISBN: 9788301242305
Języki: polski
Rok wydania: 2025
Ilość stron: 276
Format: 16.5 x 23.5 cm
Oprawa: Miękka
Kraj produkcji: PL


Recenzje: Psychologiczne paradygmaty korzystania z mediów społecznościowych. Cechy osobowości, style przywiązania, kompetencje społeczne, poziom uzależnienia, samoocena, motywac - Natalia Dąbrowa

Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×


Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także: