Egalitaryzacja szans kształcenia młodzieży jako problem społeczny III Rzeczypospolitej

Książka

Egalitaryzacja szans kształcenia młodzieży jako problem społeczny III Rzeczypospolitej

Wysyłka:
Niedostępna
Cena katalogowa 21,00 PLN brutto
Cena dostępna po zalogowaniu
Dodaj do Schowka
Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×
Cena 21,00 PLN
Dodaj do Schowka
Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×

Opis: Egalitaryzacja szans kształcenia młodzieży jako problem społeczny III Rzeczypospolitej - Słupska Kamila

Kamila Słupska jako precyzyjny badacz nierówności społecznych i ich subiektywnych korelatów pojawiających się w sferze poszczególnych stanów i sytuacji, tj. położenia społecznego wybranych jednostek i grup społecznych w Polsce, nawiązuje do popularnych orientacji egalitarnych, pozostających w kręgu cywilizacji zachodniej, które zaczęły się bardzo wyraziście pojawiać w okresie ekspansji edukacyjnej szkolnictwa

wyższego w Europie, Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, Australii i Nowej Zelandii.



Umasowieniu egalitaryzmu w obrębie szkolnictwa wyższego przyświecają jak wiemy trzy podstawowe cele:

Ekonomiczny, tj. wiara i przekonanie, iż rozszerzenie dostępu do szkół wyższych powiększy ogólną wartość ludzkiego/społecznego kapitału. Charakterystyczną cechą tego podejścia, propagującego umasowienie szkolnictwa wyższego, jest łączenie (przekształcanie) inwestycji w kapitał ludzki, stymulujący wzrost ekonomicznej wartości i wydajności pracy.

Tym samym staje się możliwe w sferze polityki społecznej ograniczenie tradycyjnej marginalizacji edukacyjnej wśród reprezentantów niektórych środowisk społecznych.

Kolejnym celem staje się: Respektowanie praw jednostek i grup społecznych.

Sprawiedliwość edukacyjna wymaga, aby każdy osobnik dysponował możliwością kształcenia się wedle własnych oczekiwań, aspiracji oraz uzdolnień. Żadna zatem dyskryminacja z racji płci, wieku, pochodzenia społecznego bądź etnicznego, a także statusu materialnego nie powinna mieć racji bytu we współczesnym społeczeństwie postindustrialnym.

I trzeci (ostatni) cel to: Kształtowanie dla/ku demokracji. Zgodnie z tym przekonaniem, zakłada się, iż system edukacyjny powinien dostarczyć wszystkim obywatelom równe szanse przyswajania kultury/dorobku ludzkiej cywilizacji (w tym oczywiście dziedzictwa kulturowego danego narodu). Wiedza ta bowiem przygotowuje

jednostkę do pełnienia roli obywatela demokratycznego społeczeństwa [].

Podjęte przez autorkę przedsięwzięcie powinno ułatwić pedagogom, psychologom czy też socjologom, a także politykom społecznym, podejmowanie w trudnym okresie zmiany społecznej kolejnych nowych prac badawczych i programów rehabilitacji społecznej typu active research, które w wyniku podjętych badań i analiz

uwiarygodniają formułowanie praktycznych wniosków dla odpowiednio wyspecjalizowanych

instytucji społecznych. Są one również ważne i użyteczne w działalności nieformalnych kreatorów zróżnicowanych (w tym również żywiołowych) procesów socjalizacyjno-wychowawczych.


Szczegóły: Egalitaryzacja szans kształcenia młodzieży jako problem społeczny III Rzeczypospolitej - Słupska Kamila

Tytuł: Egalitaryzacja szans kształcenia młodzieży jako problem społeczny III Rzeczypospolitej
Autor: Słupska Kamila
Wydawnictwo: Uniwersytet Adama Mickiewicza
Seria: PSYCHOLOGIA I PEDAGOGIKA
ISBN: 9788323224983
Liczba tomów: 1
Numer tomu: 1
Tytuł tomu: Egalitaryzacja szans kształcenia młodzieży jako problem społeczny III Rzeczypospolitej
Tytuł oryginału: Egalitaryzacja szans kształcenia młodzieży jako problem społeczny III Rzeczypospolitej
Język oryginału: polski
Języki: polski
Rok wydania: 2013
Ilość stron: 170
Format: 24.0x17.0cm
Oprawa: Miękka


Recenzje: Egalitaryzacja szans kształcenia młodzieży jako problem społeczny III Rzeczypospolitej - Słupska Kamila

Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×