Owocna posługa wśród młodzieży, czyli jak towarzyszyć młodym
Jim Burns
Owocna posługa wśród młodzieży, czyli jak towarzyszyć młodym
Jim Burns
- Wydawnictwo: Przystanek Jezus
- Rok wydania: 2017
- ISBN: 978-83-63739-25-6
- Ilość stron: 334
- Format: 160x230
- Oprawa: miękka
Niedostępna
Opis: Owocna posługa wśród młodzieży, czyli jak towarzyszyć młodym - Jim Burns
Niewielu dorosłych podejmuje refleksję nad owocną obecnością w życiu młodzieży. Obecnością, która kształtowałaby postawę ucznia-misjonarza opartą na Ewangelii. Z jednej strony wyzwaniem jest fakt, że młodzi są krytyczni, nie znoszą hipokryzji i oceniają wszystko pod kontem „czy to działa”. To wyznacza pewną specyfikę nawiązywania relacji, która może się udać wyłącznie na drodze opartej na przyjaźni. Z drugiej jednak strony doświadczamy braku wzorców, przykładów owocnej posługi.
Niniejsza pozycja wydawnicza od dłuższego czasu była oczekiwana na polskim rynku. Wnosi ona odważne i bogate doświadczenie wielu zespołów pracowników młodzieżowych, opisane w konsekwentnej metodyce postępowania, sprawdzone na przestrzeni lat. Ta książka daje odpowiedź na pytanie, jak towarzyszyć młodym w sposób inteligentny, twórczy, odpowiedzialny i sensowny.
ks. Artur Godnarski
sekretarz Zespołu KEP ds. Nowej Ewangelizacji
Duszpasterz Wspólnoty św. Tymoteusza
-----------
Dziękuję Bogu za Jima Burnsa i Mike’a DeVriesa! Owocna posługa wśródmłodzieży dosłownie pęka w szwach od skutecznych narzędzi do posługidla młodzieży. Gorąco polecam tę książkę każdemu, kto choćby rozważapodjęcie tej posługi!
Josh McDowell,
Josh McDowell Ministry
-----------
Jeżeli chcesz mieć znaczący i trwały wpływ na życie współczesnych młodychludzi, przeczytaj tę książkę. Dowiesz się z niej wszystkiego, co powinieneświedzieć, żeby pozostawić trwały obraz Jezusa Chrystusa w ich życiu.
Denny Rydberg,
dyrektor Young Life
-----------
Owocna posługa wśród młodzieży opiera się na zasadach, z których wielki pożytek wyniesie wielu animatorów młodzieży posługujących w różnych kulturach i warunkach. Akcentowana w niej relacyjna posługa dla młodzieży to podstawa, na której doświadczeni posługujący budują owocne dzieła. Polecam osobom posługującym na całym świecie. Polecam ją zwłaszcza tobie!
Paul Borthwick, były Przewodniczący The World Evangelical Fellowship Youth Commission, autor Feeding Your Forgotten Soul: Spiritual Growth for Youth Workers
-----------
Owocna posługa wśród młodzieży służy za podręcznik posługującym młodzieży od ponad dekady. To lektura obowiązkowa dla każdego, kto posługę dla młodzieży traktuje poważnie.
Tony Campolo, Profesor Emeritus Wydziału Socjologii na Eastern University, St. David’s, Pensylwania
-----------
Owocna posługa wśród młodzieży to najbardziej obszerny, praktyczny i sprawdzony przewodnik po posłudze dla młodzieży. To klasyk zasługujący na to, żeby być kamieniem węgielnym biblioteczki każdego posługującego dla młodzieży.
Paul Fleischman, Network of Youth Ministries, dyrektor
-----------
Jim Burns porusza praktycznie wszystkie aspekty posługi dla młodzieży. Osoby stawiające pierwsze kroki w posłudze dla młodzieży będą musiały stawić czoła wyzwaniu, jakim jest waga myślenia przez pryzmat zadań, które należy wykonać, a weterani – wyzwaniu, jakim jest przypomnienie o zaniedbanych obszarach posługi będących źródłem konfliktów i rozczarowania.
Jay Kesler, były rektor Taylor University, Upland, Indiana
-----------
Niniejszy wszechstronny zarys zdrowej posługi dla młodzieży to perła wśród materiałów szkoleniowych dla duszpasterzy młodzieży, osób zaangażowanych w posługę dla młodzieży we wspólnotach oraz wolontariuszy pracujących w różnych organizacjach chrześcijańskich, którzy chcą docierać do młodych na sposoby charakteryzujące się autentycznością, chrystocentrycznością oraz adekwatnością. Jeśli możesz sobie pozwolić tylko na jedną książkę o posłudze dla młodzieży, kup Owocną posługę wśród młodzieży.
Jennifer Morgan, starszy dyrektor posługi dla młodzieży kampusowej, Youth for Christ, USA
-----------
W Owocnej posłudze wśród młodzieży Jim Burns i Mike DeVries dzielą się aktualną, praktyczną i sprawdzoną wiedzą z nami wszystkimi, którzy posługujemy młodym ludziom. To książka, której osoba posługująca, chcąca się uczyć, nie zostawi na półce. Miej ją pod ręką, bo często będziesz do niej zaglądać.
Walt Mueller, dyrektor Center for Parent/Youth Understanding, autor Understanding Today’s Youth Culture
-----------
Owocna posługa wśród młodzieży skojarzyła mi się z czerwoną chromowaną rozkładaną skrzynią na narzędzia z 64 szufladkami. Pełny zestaw! Oddany posługujący/rzemieślnik znajdzie w niej wszystkie narzędzia niezbędne do efektywnej posługi dla młodych ludzi i ich rodzin.
Tim Smith, założyciel i dyrektor Life Skills for American Families, autor The Seven Cries of Today’s Teens
Spis treści
Opinie o Owocnej posłudze wśród młodzieży.................................................................1
Dedykacja .................................................................................................................7
Przedmowa do wydania polskiego................................................................................19
Przedmowa ...............................................................................................................25
Wstęp i podziękowania Jima........................................................................................27
Podziękowania Mike’a..................................................................................................29
CZĘŚĆ I • FUNDAMENT – FILARY POSŁUGI...................................................................31
1. Czym jest relacyjna posługa dla młodzieży?...............................................33
posługa wcielająca.........................................................................................34
posługa zespołowa..................................................................................35
wzór do naśladowania.............................................................................36
bezwarunkowa miłość.............................................................................37
dostarczanie pokarmu..............................................................................38
wchodzenie na ich teren..........................................................................38
spędzanie czasu z młodymi......................................................................40
docieranie do młodych...................................................................................41
2. Przygotowanie do relacyjnej posługi dla młodzieży..................................43
równowaga duchowa.....................................................................................44
równowaga w rodzinie...................................................................................45
równowaga w relacjach..................................................................................47
równowaga emocjonalna...............................................................................47
równowaga fizyczna.......................................................................................48
równowaga w przywództwie..........................................................................49
planowanie..............................................................................................49
szkolenie i doskonalenie...........................................................................49
zarządzanie.............................................................................................51
3. Zrozumieć współczesną młodzież................................................................53
rewolucja zmian.............................................................................................54
rewolucja rodzinna..................................................................................55
rewolucja seksualna.................................................................................57
rewolucja medialna..................................................................................58
rewolucja technologiczna.........................................................................59
dokonywanie zmian........................................................................................61
4. Jak stworzyć trwałą posługę........................................................................63
akceptacja......................................................................................................63
afirmacja........................................................................................................64
uwaga............................................................................................................65
wzorce...........................................................................................................66
nadzieja i uzdrowienie....................................................................................66
odpowiedzialność...........................................................................................68
wspólnota......................................................................................................69
autentyczne spotkania z Bogiem.....................................................................69
wyzwania duchowe........................................................................................70
5. Rozwój nastolatków......................................................................................73
rozwój fizyczny: ciało w trakcie budowy..........................................................74
rozwój społeczny: „wszyscy tak robią”............................................................75
rozwój emocjonalny: rollercoaster skrajności...................................................77
rozwój intelektualny: odkrywanie umysłu........................................................78
rozwój duchowy: „kim jest Bóg i jakie miejsce
powinien zajmować w moim życiu?”..............................................................79
prowadź młodych do wiary przeżywanej w konkretnym doświadczeniu....80
pomagaj młodym uczyć się wcielać wiarę.................................................81
pomagaj młodym rozwijać ich zainteresowania duchowe.........................81
6. Posługa oparta na rodzinie...........................................................................83
potrzeby.........................................................................................................85
informowanie rodziców i rodzin...............................................................85
wsparcie i otucha.....................................................................................86
formacja..................................................................................................86
ewangelizacja..........................................................................................87
plan ...............................................................................................................87
spotykajcie się z rodzinami waszych młodych...........................................88
nauczajcie o wadze i pierwszeństwie rodziny............................................88
rodzice nie są doskonali...........................................................................88
komunikacja ma kluczowe znaczenie.......................................................89
to Bóg dał nam naszych rodziców............................................................89
powinniśmy szanować naszych rodziców i być im posłuszni.....................89
zachęcajcie rodziny do wspólnego spędzania czasu..................................90
twoja własna rodzina.....................................................................................91
jak radzić sobie ze zmęczeniem................................................................92
budowanie relacji....................................................................................93
wieczór randkowy....................................................................................93
właściwy rytm..........................................................................................93
pozytywny przykład.................................................................................93
telefony i e-maile.....................................................................................94
wspólne wzrastanie duchowe..................................................................94
podtrzymywanie płomienia......................................................................95
CZĘŚĆ II • STRUKTURA – STRATEGIE DLA POSŁUGI......................................................... 97
7. Ewangelizacja relacyjna: docieranie do pokolenia w potrzebie.................99
troska jako ewangelizacja.............................................................................101
ewangelizacja oparta na przyjaźni.................................................................102
ewangelizacja oparta na pracy kontaktowej..................................................103
ewangelizacja w dalszej formacji...................................................................104
przeprowadzaj indywidualne rozmowy przynajmniej dwa razy do roku...104
gromadźcie informacje o odwiedzających..............................................105
skontaktuj się z odwiedzającymi w ciągu tygodnia.................................106
kształtuj młodych pod kątem docierania do rówieśników.......................106
ewangelizacja przez inicjatywy......................................................................107
ewangelizacja przez posługę na kampusie..............................................109
8. Budowanie wspólnoty poprzez małe grupy.............................................113
socjalizacja religijna......................................................................................114
budowanie wspólnoty w grupie młodzieżowej..............................................115
małe grupy...................................................................................................116
cel małych grup............................................................................................118
TR = Trwałe Relacje...............................................................................118
O = Odpowiedzialność..........................................................................118
S = Słowo Boże.....................................................................................119
KA = Konstruktywna Afirmacja..............................................................119
„dziesięć przykazań” dynamicznych małych grup..........................................119
1. będziesz zadawał dynamiczne pytania...............................................120
2. będziesz pamiętał, że wszystko zależy od atmosfery...........................120
3. nie będziesz dyktatorem....................................................................120
4. nie będziesz zapełniał każdej chwili mówieniem.................................120
5. będziesz autentyczny i otwarty...........................................................120
6. będziesz prowadził do konfrontacji....................................................121
7. będziesz znał Pismo Święte i z niego korzystał....................................121
8. będziesz wyczulony na okoliczności...................................................121
9. będziesz słuchał dwukrotnie częściej niż mówił..................................121
10. będziesz duchowym przewodnikiem grupy......................................122
9. Młodzi uczniowie Jezusa: jak ich zaangażować.......................................123
zmiana postawy na zaangażowaną...............................................................123
bycie nauczycielem................................................................................124
bycie formatorem..................................................................................124
bycie wzorem........................................................................................126
posługa skoncentrowana na osobie..............................................................127
bądź przyjacielem..................................................................................128
bądź duchowym przewodnikiem............................................................128
bądź doradcą........................................................................................129
bądź mentorem.....................................................................................130
jak wprowadzać to w życie...........................................................................130
małe jest dobre......................................................................................131
10. Uwielbienie: spotkanie z żywym Bogiem................................................133
znaczenie uwielbienia...................................................................................133
uwielbienie pomaga nam zrozumieć charakter Boga..............................134
uwielbienie jest czynną odpowiedzią na Boga........................................135
uwielbienie buduje wspólnotę................................................................136
przemieniająca moc uwielbienia.............................................................136
wezwanie do uwielbienia..............................................................................137
odrobina kreatywności..................................................................................139
11. Obozy i rekolekcje wyjazdowe.................................................................141
wpływ duchowy...........................................................................................141
wytyczne......................................................................................................144
wyznaczcie cele.....................................................................................144
przygotuj schemat.................................................................................144
zadbaj o profesjonalizm w promowaniu.................................................145
sprawdź obiekt......................................................................................145
pamiętaj o odpowiednim ubezpieczeniu................................................146
zadbaj o odpowiednie przygotowanie liderów.......................................146
oceniaj i podsumowuj............................................................................147
zorganizuj spotkanie dla uczestników....................................................148
12. Kształtowanie młodych liderów...............................................................149
błędne wyobrażenia.....................................................................................149
grupa młodzieżowa powinna być zabawna............................................149
większe znaczy lepsze............................................................................150
najważniejsze obowiązki powinny należeć do dorosłych liderów.............151
młodzi nie są gotowi do służby w Kościele.............................................152
„jeżeli coś ma być dobrze zrobione, muszę to zrobić ja!”.......................152
pozytywna posługa rówieśnicza....................................................................153
tworzenie programu posługi rówieśniczej.....................................................155
młodzi już są posługującymi..................................................................155
naszym zadaniem jest formowanie.........................................................155
młodzi mają coś do zaoferowania..........................................................156
młodzi potrzebują konkretnej funkcji w posłudze...................................156
młodzi potrzebują swobody w dziele posługi.........................................157
jak stworzyć posługę rówieśniczą..................................................................158
jak tworzyć grupy posługi.............................................................................159
13. Misje i służba.............................................................................................161
prawdziwe wezwanie...................................................................................161
wrażliwość na potrzeby w naszym otoczeniu.........................................162
widzieć twarz Jezusa w twarzach potrzebujących...................................162
rób wszystko, żeby oddziaływać na życie innych ludzi.............................162
buduj wizję globalną..............................................................................163
zerwanie z dwutorową teologią....................................................................163
uświadamianie.......................................................................................164
stawianie jednego kroku naraz...............................................................165
brudzenie rąk i otwieranie oczu..............................................................165
przygotowanie młodzieży do posługi.....................................................166
zgłębiajcie słowo Boże...........................................................................166
módlcie się............................................................................................166
jednoczcie się jako zespół posługujących................................................167
poznajcie kulturę, w której będziecie posługiwać....................................167
misje i projekty posługi – strategia działania..................................................168
regularnie nauczaj o misjach i służbie.....................................................168
mało znaczy lepiej.................................................................................168
uzyskaj wsparcie liderów i przywódców wspólnoty.................................168
zadbaj o odpowiednie sfinansowanie wyjazdu.......................................168
buduj tradycję........................................................................................169
zachęcaj dorosłych do udziału w wyjazdach...........................................169
odwiedź miejsce posługi przed wyjazdem..............................................169
podsumowujcie każdy dzień posługi......................................................169
zrób podsumowanie po powrocie z wyjazdu..........................................170
daj młodym możliwość podzielenia się swoimi doświadczeniami............170
14. Jak stworzyć dynamiczny zespół wolontariuszy....................................171
różnorodność — niedoceniany potencjał......................................................173
wizja i plan...................................................................................................174
rekrutacja.....................................................................................................174
określ swoje potrzeby – lista funkcji i obowiązków..................................174
poproś o listę potencjalnych wolontariuszy.............................................175
poproś młodych, żeby pozyskali wolontariuszy ......................................175
niech obecni wolontariusze pozyskują nowych.......................................175
przyjrzyj się istniejącym programom i inicjatywom..................................176
szukaj poza wspólnotą...........................................................................176
opracuj proces stopniowego wdrażania wolontariuszy...........................176
przygotuj się na odmowę.......................................................................177
duchowy i osobowy rozwój wolontariuszy....................................................177
dbaj o rozwój duchowy.........................................................................177
buduj wspólnotę....................................................................................178
spędzajcie wspólnie czas........................................................................178
zatroszcz się o współodpowiedzialność i mentorów...............................179
stwarzaj okazje do wzrostu....................................................................179
przygotowywanie do posługi........................................................................180
wyprzedzaj swój zespół..........................................................................181
korzystaj z pomocy specjalistów.............................................................181
korzystaj z różnych materiałów..............................................................181
bierz udział w konferencjach i seminariach.............................................182
każdemu spotkaniu nadaj konkretny cel.................................................182
uzdalnianie do posługi..................................................................................183
style przewodzenia: zarząd czy dział sprzedaży?...........................................183
15. Jak stworzyć program posługi stażystów...............................................187
kluczowa funkcja opiekuna...........................................................................188
mierzenie efektywności..........................................................................188
spotkania ze stażystami..........................................................................190
ewaluacja..............................................................................................191
właściwe przygotowywanie....................................................................191
troska o rozwój duchowy.......................................................................191
pierwszy krok: „dział sprzedaży”...................................................................192
trwałe wsparcie jest ważne....................................................................193
16. Jak pozyskać wsparcie u stałych posługujących i liderów wspólnoty....195
pole bitwy czy odskocznia?...........................................................................195
spójrz w lustro.......................................................................................196
podejmij inicjatywę................................................................................196
wyartykułuj niewyrażone oczekiwania....................................................198
zatroszcz się o listy obowiązków i o regularne spotkania ewaluacyjne.....199
zaangażuj w posługę liderów wspólnoty................................................201
przekazuj rzeczowe informacje...............................................................202
przesiewaj krytykę..................................................................................203
czynniki warte rozważenia przed podjęciem pracy.........................................203
zakres obowiązków...............................................................................204
wynagrodzenie i świadczenia.................................................................204
wsparcie i rozwój zawodowy.................................................................204
inne zagadnienia...................................................................................204
sugestie.................................................................................................205
17. Twój budżet i ty.........................................................................................207
co ja tu w ogóle robię?!...............................................................................207
zapoznaj się z historią planów budżetowych..........................................208
planuj z wyprzedzeniem........................................................................208
poszukaj alternatywnych sposobów finansowania..................................208
wyznacz priorytety na bieżący rok i na przyszłość...................................209
bądź odpowiedzialnym realistą..............................................................209
przedstaw swoją wizję i budżet..............................................................209
bądź na bieżąco z wydatkami................................................................210
a co ze zbiórkami?........................................................................................210
miej plan...............................................................................................210
miej cel..................................................................................................211
zaangażuj innych...................................................................................212
a co z osobistymi finansami?........................................................................212
stwórz osobisty budżet..........................................................................212
unikaj długów........................................................................................213
mów otwarcie o swoich oczekiwaniach i frustracjach.............................213
rozmawiaj o swoich potrzebach z liderami wspólnoty............................213
poproś wspólnotę o pokrywanie uzasadnionych wydatków....................214
składanie datków uczyń sprawą priorytetową.........................................214
znajdź doświadczonego doradcę podatkowego.....................................215
oszczędzaj i inwestuj mądrze.................................................................215
CZĘŚĆ III • PROGRAMY – ISKRA KREATYWNOŚCI W POSŁUDZE..................................217
18. Zasady strategicznego tworzenia programów.......................................219
twórz programy w konkretnym celu..............................................................219
znaj swoich odbiorców.................................................................................221
znaj swoje możliwości..................................................................................222
planuj z wyprzedzeniem...............................................................................223
planowanie programu...........................................................................223
planowanie inicjatyw.............................................................................224
pamiętaj, że otoczenie to podstawa..............................................................225
poświęć czas na ewaluację............................................................................226
19. Kreatywne nauczanie – aby nigdy nie zapomnieli.................................229
korzystaj z mapy...........................................................................................229
poznaj podstawy efektywnej komunikacji......................................................230
bądź w stałym kontakcie z Jezusem........................................................230
głoś w interesujący sposób.....................................................................231
ukazuj praktyczne zastosowanie.............................................................231
znaj swoich słuchaczy............................................................................231
bierz pod uwagę różne style uczenia się.................................................232
oblicz koszty bycia kreatywnym.....................................................................233
kreatywność wymaga czasu spędzonego w samotności..........................234
kreatywność wymaga konfrontacji.........................................................234
kreatywność wymaga ryzyka..................................................................235
kreatywność wymaga profesjonalizmu...................................................235
kreatywność może być niebezpieczna....................................................236
połącz wszystko w jedną całość....................................................................236
zadbaj o właściwą postawę....................................................................237
ułóż plan nauczania...............................................................................238
poszukuj nowych treści.................................................................................239
czerp inspirację ze swoich doświadczeń życiowych.................................239
czerp inspirację z modlitwy słowem Bożym............................................239
korzystaj z opracowań...........................................................................240
słuchaj młodzieży..................................................................................240
czytaj książki dla młodzieży....................................................................240
ucz się od dobrych mówców..................................................................240
20. Pomysły na kreatywną komunikację.......................................................241
młodzi ludzie uczą się najlepiej na podstawie doświadczenia........................241
młodzi ludzie uczą się najlepiej, gdy odkrywają coś sami...............................241
młodzi uczą się najlepiej, gdy mogą udzielać odpowiedzi..............................242
strategie kreatywnej komunikacji..................................................................242
doświadczenia – momenty, które można wykorzystać w nauczaniu........242
ważne doświadczenia............................................................................242
spotkania w terenie...............................................................................243
bieżące wydarzenia................................................................................244
budowanie napięcia – postępowanie zgodne z wiarą.............................244
studia przypadków................................................................................244
gry i zabawy..........................................................................................245
opowieści i przykłady – zapomniana sztuka............................................245
przykłady z własnego życia....................................................................245
historie/świadectwa młodzieży...............................................................246
uniwersalne przykłady i historie..............................................................246
lekcje poglądowe – widzieć znaczy uwierzyć..........................................247
ekspresja kreatywna – światło, kamera, akcja!........................................247
formy teatralne......................................................................................247
formy muzyczne....................................................................................248
inne formy ekspresji...............................................................................248
media – włącz i obserwuj.......................................................................249
filmy......................................................................................................249
muzyka..................................................................................................249
prasa.....................................................................................................249
telewizja................................................................................................250
indukcyjne studium biblijne – odkryj to sam!..........................................250
21. Jak nauczać o seksie i o seksualności......................................................251
dlaczego powinniśmy mówić o seksualności?................................................252
młodzi żyją w kulturze zdominowanej przez seks...................................253
seks jest dla młodych tajemniczy............................................................253
młodzi otrzymują sprzeczne komunikaty................................................253
młodzi potrzebują pomocy w pogodzeniu swojej seksualności z ich
relacją z Bogiem....................................................................................254
rodzice potrzebują pomocy wspólnoty...................................................254
jak powinniśmy nauczać o seksualności?.......................................................254
na podstawie Biblii.................................................................................255
przez rozmowę......................................................................................256
koncentrując się na relacjach..................................................................256
podkreślając szacunek............................................................................257
afirmując wybór.....................................................................................257
budując świadomość alternatywnych opcji.............................................258
koncentrując się na wartościach.............................................................259
jak nauczać o seksualności – kilka pomysłów.................................................259
możliwie najczęściej angażuj rodziców...................................................259
korzystaj z potencjału świadectw młodzieży...........................................260
spotykaj się z osobami zajmującymi się edukacją zdrowotną/seksualną...260
wykorz
Szczegóły: Owocna posługa wśród młodzieży, czyli jak towarzyszyć młodym - Jim Burns
Tytuł: Owocna posługa wśród młodzieży, czyli jak towarzyszyć młodym
Autor: Jim Burns
Wydawnictwo: Przystanek Jezus
Kod paskowy: 9788363739256
ISBN: 978-83-63739-25-6
Rok wydania: 2017
Ilość stron: 334
Format: 160x230
Oprawa: miękka
Waga: 0.426 kg