Owocna posługa wśród młodzieży, czyli jak towarzyszyć młodym

Książka

Owocna posługa wśród młodzieży, czyli jak towarzyszyć młodym

  • Wydawnictwo: Przystanek Jezus
  • Rok wydania: 2017
  • ISBN: 978-83-63739-25-6
  • Ilość stron: 334
  • Format: 160x230
  • Oprawa: miękka
Wysyłka:
Niedostępna
Cena katalogowa 42,00 PLN brutto
Cena dostępna po zalogowaniu
Dodaj do Schowka
Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×
Cena 42,00 PLN
Dodaj do Schowka
Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×

Opis: Owocna posługa wśród młodzieży, czyli jak towarzyszyć młodym - Jim Burns

Niewielu dorosłych podejmuje refleksję nad owocną obecnością w życiu młodzieży. Obecnością, która kształtowałaby postawę ucznia-misjonarza opartą na Ewangelii. Z jednej strony wyzwaniem jest fakt, że młodzi są krytyczni, nie znoszą hipokryzji i oceniają wszystko pod kontem „czy to działa”. To wyznacza pewną specyfikę nawiązywania relacji, która może się udać wyłącznie na drodze opartej na przyjaźni. Z drugiej jednak strony doświadczamy braku wzorców, przykładów owocnej posługi.


Niniejsza pozycja wydawnicza od dłuższego czasu była oczekiwana na polskim rynku. Wnosi ona odważne i bogate doświadczenie wielu zespołów pracowników młodzieżowych, opisane w konsekwentnej metodyce postępowania, sprawdzone na przestrzeni lat. Ta książka daje odpowiedź na pytanie, jak towarzyszyć młodym w sposób inteligentny, twórczy, odpowiedzialny i sensowny.


ks. Artur Godnarski


sekretarz Zespołu KEP ds. Nowej Ewangelizacji


Duszpasterz Wspólnoty św. Tymoteusza


 -----------


Dziękuję Bogu za Jima Burnsa i Mike’a DeVriesa! Owocna posługa wśródmłodzieży dosłownie pęka w szwach od skutecznych narzędzi do posługidla młodzieży. Gorąco polecam tę książkę każdemu, kto choćby rozważapodjęcie tej posługi!


Josh McDowell,


Josh McDowell Ministry


 -----------


Jeżeli chcesz mieć znaczący i trwały wpływ na życie współczesnych młodychludzi, przeczytaj tę książkę. Dowiesz się z niej wszystkiego, co powinieneświedzieć, żeby pozostawić trwały obraz Jezusa Chrystusa w ich życiu.


Denny Rydberg,


dyrektor Young Life


 -----------


Owocna posługa wśród młodzieży opiera się na zasadach, z których wielki pożytek wyniesie wielu animatorów młodzieży posługujących w różnych kulturach i warunkach. Akcentowana w niej relacyjna posługa dla młodzieży to podstawa, na której doświadczeni posługujący budują owocne dzieła. Polecam osobom posługującym na całym świecie. Polecam ją zwłaszcza tobie!


Paul Borthwick, były Przewodniczący The World Evangelical Fellowship Youth Commission, autor Feeding Your Forgotten Soul: Spiritual Growth for Youth Workers


 


 -----------


Owocna posługa wśród młodzieży służy za podręcznik posługującym młodzieży od ponad dekady. To lektura obowiązkowa dla każdego, kto posługę dla młodzieży traktuje poważnie.


Tony Campolo, Profesor Emeritus Wydziału Socjologii na Eastern University, St. David’s, Pensylwania


 -----------


Owocna posługa wśród młodzieży to najbardziej obszerny, praktyczny i sprawdzony przewodnik po posłudze dla młodzieży. To klasyk zasługujący na to, żeby być kamieniem węgielnym biblioteczki każdego posługującego dla młodzieży.


Paul Fleischman, Network of Youth Ministries, dyrektor


 -----------


Jim Burns porusza praktycznie wszystkie aspekty posługi dla młodzieży. Osoby stawiające pierwsze kroki w posłudze dla młodzieży będą musiały stawić czoła wyzwaniu, jakim jest waga myślenia przez pryzmat zadań, które należy wykonać, a weterani – wyzwaniu, jakim jest przypomnienie o zaniedbanych obszarach posługi będących źródłem konfliktów i rozczarowania.


Jay Kesler, były rektor Taylor University, Upland, Indiana


 -----------


Niniejszy wszechstronny zarys zdrowej posługi dla młodzieży to perła wśród materiałów szkoleniowych dla duszpasterzy młodzieży, osób zaangażowanych w posługę dla młodzieży we wspólnotach oraz wolontariuszy pracujących w różnych organizacjach chrześcijańskich, którzy chcą docierać do młodych na sposoby charakteryzujące się autentycznością, chrystocentrycznością oraz adekwatnością. Jeśli możesz sobie pozwolić tylko na jedną książkę o posłudze dla młodzieży, kup Owocną posługę wśród młodzieży.


Jennifer Morgan, starszy dyrektor posługi dla młodzieży kampusowej, Youth for Christ, USA


 -----------


W Owocnej posłudze wśród młodzieży Jim Burns i Mike DeVries dzielą się aktualną, praktyczną i sprawdzoną wiedzą z nami wszystkimi, którzy posługujemy młodym ludziom. To książka, której osoba posługująca, chcąca się uczyć, nie zostawi na półce. Miej ją pod ręką, bo często będziesz do niej zaglądać.


Walt Mueller, dyrektor Center for Parent/Youth Understanding, autor Understanding Today’s Youth Culture


 -----------


Owocna posługa wśród młodzieży skojarzyła mi się z czerwoną chromowaną rozkładaną skrzynią na narzędzia z 64 szufladkami. Pełny zestaw! Oddany posługujący/rzemieślnik znajdzie w niej wszystkie narzędzia niezbędne do efektywnej posługi dla młodych ludzi i ich rodzin.


Tim Smith, założyciel i dyrektor Life Skills for American Families, autor The Seven Cries of Today’s Teens




 


Spis treści


 


Opinie o Owocnej posłudze wśród młodzieży.................................................................1


Dedykacja .................................................................................................................7


Przedmowa do wydania polskiego................................................................................19


Przedmowa ...............................................................................................................25


Wstęp i podziękowania Jima........................................................................................27


Podziękowania Mike’a..................................................................................................29


CZĘŚĆ I • FUNDAMENT – FILARY POSŁUGI...................................................................31


1. Czym jest relacyjna posługa dla młodzieży?...............................................33


posługa wcielająca.........................................................................................34


posługa zespołowa..................................................................................35


wzór do naśladowania.............................................................................36


bezwarunkowa miłość.............................................................................37


dostarczanie pokarmu..............................................................................38


wchodzenie na ich teren..........................................................................38


spędzanie czasu z młodymi......................................................................40


docieranie do młodych...................................................................................41


2. Przygotowanie do relacyjnej posługi dla młodzieży..................................43


równowaga duchowa.....................................................................................44


równowaga w rodzinie...................................................................................45


równowaga w relacjach..................................................................................47


równowaga emocjonalna...............................................................................47


równowaga fizyczna.......................................................................................48


równowaga w przywództwie..........................................................................49


planowanie..............................................................................................49


szkolenie i doskonalenie...........................................................................49


zarządzanie.............................................................................................51


3. Zrozumieć współczesną młodzież................................................................53


rewolucja zmian.............................................................................................54


rewolucja rodzinna..................................................................................55


rewolucja seksualna.................................................................................57


rewolucja medialna..................................................................................58


rewolucja technologiczna.........................................................................59


dokonywanie zmian........................................................................................61


4. Jak stworzyć trwałą posługę........................................................................63


akceptacja......................................................................................................63


afirmacja........................................................................................................64


uwaga............................................................................................................65


wzorce...........................................................................................................66


nadzieja i uzdrowienie....................................................................................66


odpowiedzialność...........................................................................................68


wspólnota......................................................................................................69


autentyczne spotkania z Bogiem.....................................................................69


wyzwania duchowe........................................................................................70


5. Rozwój nastolatków......................................................................................73


rozwój fizyczny: ciało w trakcie budowy..........................................................74


rozwój społeczny: „wszyscy tak robią”............................................................75


rozwój emocjonalny: rollercoaster skrajności...................................................77


rozwój intelektualny: odkrywanie umysłu........................................................78


rozwój duchowy: „kim jest Bóg i jakie miejsce


powinien zajmować w moim życiu?”..............................................................79


prowadź młodych do wiary przeżywanej w konkretnym doświadczeniu....80


pomagaj młodym uczyć się wcielać wiarę.................................................81


pomagaj młodym rozwijać ich zainteresowania duchowe.........................81


6. Posługa oparta na rodzinie...........................................................................83


potrzeby.........................................................................................................85


informowanie rodziców i rodzin...............................................................85


wsparcie i otucha.....................................................................................86


formacja..................................................................................................86


ewangelizacja..........................................................................................87


plan ...............................................................................................................87


spotykajcie się z rodzinami waszych młodych...........................................88


nauczajcie o wadze i pierwszeństwie rodziny............................................88


rodzice nie są doskonali...........................................................................88


komunikacja ma kluczowe znaczenie.......................................................89


to Bóg dał nam naszych rodziców............................................................89


powinniśmy szanować naszych rodziców i być im posłuszni.....................89


zachęcajcie rodziny do wspólnego spędzania czasu..................................90


twoja własna rodzina.....................................................................................91


jak radzić sobie ze zmęczeniem................................................................92


budowanie relacji....................................................................................93


wieczór randkowy....................................................................................93


właściwy rytm..........................................................................................93


pozytywny przykład.................................................................................93


telefony i e-maile.....................................................................................94


wspólne wzrastanie duchowe..................................................................94


podtrzymywanie płomienia......................................................................95


CZĘŚĆ II • STRUKTURA – STRATEGIE DLA POSŁUGI......................................................... 97


7. Ewangelizacja relacyjna: docieranie do pokolenia w potrzebie.................99


troska jako ewangelizacja.............................................................................101


ewangelizacja oparta na przyjaźni.................................................................102


ewangelizacja oparta na pracy kontaktowej..................................................103


ewangelizacja w dalszej formacji...................................................................104


przeprowadzaj indywidualne rozmowy przynajmniej dwa razy do roku...104


gromadźcie informacje o odwiedzających..............................................105


skontaktuj się z odwiedzającymi w ciągu tygodnia.................................106


kształtuj młodych pod kątem docierania do rówieśników.......................106


ewangelizacja przez inicjatywy......................................................................107


ewangelizacja przez posługę na kampusie..............................................109


8. Budowanie wspólnoty poprzez małe grupy.............................................113


socjalizacja religijna......................................................................................114


budowanie wspólnoty w grupie młodzieżowej..............................................115


małe grupy...................................................................................................116


cel małych grup............................................................................................118


TR = Trwałe Relacje...............................................................................118


O = Odpowiedzialność..........................................................................118


S = Słowo Boże.....................................................................................119


KA = Konstruktywna Afirmacja..............................................................119


„dziesięć przykazań” dynamicznych małych grup..........................................119


1. będziesz zadawał dynamiczne pytania...............................................120


2. będziesz pamiętał, że wszystko zależy od atmosfery...........................120


3. nie będziesz dyktatorem....................................................................120


4. nie będziesz zapełniał każdej chwili mówieniem.................................120


5. będziesz autentyczny i otwarty...........................................................120


6. będziesz prowadził do konfrontacji....................................................121


7. będziesz znał Pismo Święte i z niego korzystał....................................121


8. będziesz wyczulony na okoliczności...................................................121


9. będziesz słuchał dwukrotnie częściej niż mówił..................................121


10. będziesz duchowym przewodnikiem grupy......................................122


9. Młodzi uczniowie Jezusa: jak ich zaangażować.......................................123


zmiana postawy na zaangażowaną...............................................................123


bycie nauczycielem................................................................................124


bycie formatorem..................................................................................124


bycie wzorem........................................................................................126


posługa skoncentrowana na osobie..............................................................127


bądź przyjacielem..................................................................................128


bądź duchowym przewodnikiem............................................................128


bądź doradcą........................................................................................129


bądź mentorem.....................................................................................130


jak wprowadzać to w życie...........................................................................130


małe jest dobre......................................................................................131


10. Uwielbienie: spotkanie z żywym Bogiem................................................133


znaczenie uwielbienia...................................................................................133


uwielbienie pomaga nam zrozumieć charakter Boga..............................134


uwielbienie jest czynną odpowiedzią na Boga........................................135


uwielbienie buduje wspólnotę................................................................136


przemieniająca moc uwielbienia.............................................................136


wezwanie do uwielbienia..............................................................................137


odrobina kreatywności..................................................................................139


11. Obozy i rekolekcje wyjazdowe.................................................................141


wpływ duchowy...........................................................................................141


wytyczne......................................................................................................144


wyznaczcie cele.....................................................................................144


przygotuj schemat.................................................................................144


zadbaj o profesjonalizm w promowaniu.................................................145


sprawdź obiekt......................................................................................145


pamiętaj o odpowiednim ubezpieczeniu................................................146


zadbaj o odpowiednie przygotowanie liderów.......................................146


oceniaj i podsumowuj............................................................................147


zorganizuj spotkanie dla uczestników....................................................148


12. Kształtowanie młodych liderów...............................................................149


błędne wyobrażenia.....................................................................................149


grupa młodzieżowa powinna być zabawna............................................149


większe znaczy lepsze............................................................................150


najważniejsze obowiązki powinny należeć do dorosłych liderów.............151


młodzi nie są gotowi do służby w Kościele.............................................152


„jeżeli coś ma być dobrze zrobione, muszę to zrobić ja!”.......................152


pozytywna posługa rówieśnicza....................................................................153


tworzenie programu posługi rówieśniczej.....................................................155


młodzi już są posługującymi..................................................................155


naszym zadaniem jest formowanie.........................................................155


młodzi mają coś do zaoferowania..........................................................156


młodzi potrzebują konkretnej funkcji w posłudze...................................156


młodzi potrzebują swobody w dziele posługi.........................................157


jak stworzyć posługę rówieśniczą..................................................................158


jak tworzyć grupy posługi.............................................................................159


13. Misje i służba.............................................................................................161


prawdziwe wezwanie...................................................................................161


wrażliwość na potrzeby w naszym otoczeniu.........................................162


widzieć twarz Jezusa w twarzach potrzebujących...................................162


rób wszystko, żeby oddziaływać na życie innych ludzi.............................162


buduj wizję globalną..............................................................................163


zerwanie z dwutorową teologią....................................................................163


uświadamianie.......................................................................................164


stawianie jednego kroku naraz...............................................................165


brudzenie rąk i otwieranie oczu..............................................................165


przygotowanie młodzieży do posługi.....................................................166


zgłębiajcie słowo Boże...........................................................................166


módlcie się............................................................................................166


jednoczcie się jako zespół posługujących................................................167


poznajcie kulturę, w której będziecie posługiwać....................................167


misje i projekty posługi – strategia działania..................................................168


regularnie nauczaj o misjach i służbie.....................................................168


mało znaczy lepiej.................................................................................168


uzyskaj wsparcie liderów i przywódców wspólnoty.................................168


zadbaj o odpowiednie sfinansowanie wyjazdu.......................................168


buduj tradycję........................................................................................169


zachęcaj dorosłych do udziału w wyjazdach...........................................169


odwiedź miejsce posługi przed wyjazdem..............................................169


podsumowujcie każdy dzień posługi......................................................169


zrób podsumowanie po powrocie z wyjazdu..........................................170


daj młodym możliwość podzielenia się swoimi doświadczeniami............170


14. Jak stworzyć dynamiczny zespół wolontariuszy....................................171


różnorodność — niedoceniany potencjał......................................................173


wizja i plan...................................................................................................174


rekrutacja.....................................................................................................174


określ swoje potrzeby – lista funkcji i obowiązków..................................174


poproś o listę potencjalnych wolontariuszy.............................................175


poproś młodych, żeby pozyskali wolontariuszy ......................................175


niech obecni wolontariusze pozyskują nowych.......................................175


przyjrzyj się istniejącym programom i inicjatywom..................................176


szukaj poza wspólnotą...........................................................................176


opracuj proces stopniowego wdrażania wolontariuszy...........................176


przygotuj się na odmowę.......................................................................177


duchowy i osobowy rozwój wolontariuszy....................................................177


dbaj o rozwój duchowy.........................................................................177


buduj wspólnotę....................................................................................178


spędzajcie wspólnie czas........................................................................178


zatroszcz się o współodpowiedzialność i mentorów...............................179


stwarzaj okazje do wzrostu....................................................................179


przygotowywanie do posługi........................................................................180


wyprzedzaj swój zespół..........................................................................181


korzystaj z pomocy specjalistów.............................................................181


korzystaj z różnych materiałów..............................................................181


bierz udział w konferencjach i seminariach.............................................182


każdemu spotkaniu nadaj konkretny cel.................................................182


uzdalnianie do posługi..................................................................................183


style przewodzenia: zarząd czy dział sprzedaży?...........................................183


15. Jak stworzyć program posługi stażystów...............................................187


kluczowa funkcja opiekuna...........................................................................188


mierzenie efektywności..........................................................................188


spotkania ze stażystami..........................................................................190


ewaluacja..............................................................................................191


właściwe przygotowywanie....................................................................191


troska o rozwój duchowy.......................................................................191


pierwszy krok: „dział sprzedaży”...................................................................192


trwałe wsparcie jest ważne....................................................................193


16. Jak pozyskać wsparcie u stałych posługujących i liderów wspólnoty....195


pole bitwy czy odskocznia?...........................................................................195


spójrz w lustro.......................................................................................196


podejmij inicjatywę................................................................................196


wyartykułuj niewyrażone oczekiwania....................................................198


zatroszcz się o listy obowiązków i o regularne spotkania ewaluacyjne.....199


zaangażuj w posługę liderów wspólnoty................................................201


przekazuj rzeczowe informacje...............................................................202


przesiewaj krytykę..................................................................................203


czynniki warte rozważenia przed podjęciem pracy.........................................203


zakres obowiązków...............................................................................204


wynagrodzenie i świadczenia.................................................................204


wsparcie i rozwój zawodowy.................................................................204


inne zagadnienia...................................................................................204


sugestie.................................................................................................205


17. Twój budżet i ty.........................................................................................207


co ja tu w ogóle robię?!...............................................................................207


zapoznaj się z historią planów budżetowych..........................................208


planuj z wyprzedzeniem........................................................................208


poszukaj alternatywnych sposobów finansowania..................................208


wyznacz priorytety na bieżący rok i na przyszłość...................................209


bądź odpowiedzialnym realistą..............................................................209


przedstaw swoją wizję i budżet..............................................................209


bądź na bieżąco z wydatkami................................................................210


a co ze zbiórkami?........................................................................................210


miej plan...............................................................................................210


miej cel..................................................................................................211


zaangażuj innych...................................................................................212


a co z osobistymi finansami?........................................................................212


stwórz osobisty budżet..........................................................................212


unikaj długów........................................................................................213


mów otwarcie o swoich oczekiwaniach i frustracjach.............................213


rozmawiaj o swoich potrzebach z liderami wspólnoty............................213


poproś wspólnotę o pokrywanie uzasadnionych wydatków....................214


składanie datków uczyń sprawą priorytetową.........................................214


znajdź doświadczonego doradcę podatkowego.....................................215


oszczędzaj i inwestuj mądrze.................................................................215


CZĘŚĆ III • PROGRAMY – ISKRA KREATYWNOŚCI W POSŁUDZE..................................217


18. Zasady strategicznego tworzenia programów.......................................219


twórz programy w konkretnym celu..............................................................219


znaj swoich odbiorców.................................................................................221


znaj swoje możliwości..................................................................................222


planuj z wyprzedzeniem...............................................................................223


planowanie programu...........................................................................223


planowanie inicjatyw.............................................................................224


pamiętaj, że otoczenie to podstawa..............................................................225


poświęć czas na ewaluację............................................................................226


19. Kreatywne nauczanie – aby nigdy nie zapomnieli.................................229


korzystaj z mapy...........................................................................................229


poznaj podstawy efektywnej komunikacji......................................................230


bądź w stałym kontakcie z Jezusem........................................................230


głoś w interesujący sposób.....................................................................231


ukazuj praktyczne zastosowanie.............................................................231


znaj swoich słuchaczy............................................................................231


bierz pod uwagę różne style uczenia się.................................................232


oblicz koszty bycia kreatywnym.....................................................................233


kreatywność wymaga czasu spędzonego w samotności..........................234


kreatywność wymaga konfrontacji.........................................................234


kreatywność wymaga ryzyka..................................................................235


kreatywność wymaga profesjonalizmu...................................................235


kreatywność może być niebezpieczna....................................................236


połącz wszystko w jedną całość....................................................................236


zadbaj o właściwą postawę....................................................................237


ułóż plan nauczania...............................................................................238


poszukuj nowych treści.................................................................................239


czerp inspirację ze swoich doświadczeń życiowych.................................239


czerp inspirację z modlitwy słowem Bożym............................................239


korzystaj z opracowań...........................................................................240


słuchaj młodzieży..................................................................................240


czytaj książki dla młodzieży....................................................................240


ucz się od dobrych mówców..................................................................240


20. Pomysły na kreatywną komunikację.......................................................241


młodzi ludzie uczą się najlepiej na podstawie doświadczenia........................241


młodzi ludzie uczą się najlepiej, gdy odkrywają coś sami...............................241


młodzi uczą się najlepiej, gdy mogą udzielać odpowiedzi..............................242


strategie kreatywnej komunikacji..................................................................242


doświadczenia – momenty, które można wykorzystać w nauczaniu........242


ważne doświadczenia............................................................................242


spotkania w terenie...............................................................................243


bieżące wydarzenia................................................................................244


budowanie napięcia – postępowanie zgodne z wiarą.............................244


studia przypadków................................................................................244


gry i zabawy..........................................................................................245


opowieści i przykłady – zapomniana sztuka............................................245


przykłady z własnego życia....................................................................245


historie/świadectwa młodzieży...............................................................246


uniwersalne przykłady i historie..............................................................246


lekcje poglądowe – widzieć znaczy uwierzyć..........................................247


ekspresja kreatywna – światło, kamera, akcja!........................................247


formy teatralne......................................................................................247


formy muzyczne....................................................................................248


inne formy ekspresji...............................................................................248


media – włącz i obserwuj.......................................................................249


filmy......................................................................................................249


muzyka..................................................................................................249


prasa.....................................................................................................249


telewizja................................................................................................250


indukcyjne studium biblijne – odkryj to sam!..........................................250


21. Jak nauczać o seksie i o seksualności......................................................251


dlaczego powinniśmy mówić o seksualności?................................................252


młodzi żyją w kulturze zdominowanej przez seks...................................253


seks jest dla młodych tajemniczy............................................................253


młodzi otrzymują sprzeczne komunikaty................................................253


młodzi potrzebują pomocy w pogodzeniu swojej seksualności z ich


relacją z Bogiem....................................................................................254


rodzice potrzebują pomocy wspólnoty...................................................254


jak powinniśmy nauczać o seksualności?.......................................................254


na podstawie Biblii.................................................................................255


przez rozmowę......................................................................................256


koncentrując się na relacjach..................................................................256


podkreślając szacunek............................................................................257


afirmując wybór.....................................................................................257


budując świadomość alternatywnych opcji.............................................258


koncentrując się na wartościach.............................................................259


jak nauczać o seksualności – kilka pomysłów.................................................259


możliwie najczęściej angażuj rodziców...................................................259


korzystaj z potencjału świadectw młodzieży...........................................260


spotykaj się z osobami zajmującymi się edukacją zdrowotną/seksualną...260


wykorz



Szczegóły: Owocna posługa wśród młodzieży, czyli jak towarzyszyć młodym - Jim Burns

Tytuł: Owocna posługa wśród młodzieży, czyli jak towarzyszyć młodym
Autor: Jim Burns
Wydawnictwo: Przystanek Jezus
Kod paskowy: 9788363739256
ISBN: 978-83-63739-25-6
Rok wydania: 2017
Ilość stron: 334
Format: 160x230
Oprawa: miękka
Waga: 0.426 kg


Recenzje: Owocna posługa wśród młodzieży, czyli jak towarzyszyć młodym - Jim Burns

Zaloguj się
Przypomnij hasło
×
×