Przełom dwoistości w pedagogice polskiej Historia, teoria i krytyka
Lech Witkowski
Przełom dwoistości w pedagogice polskiej
Historia, teoria i krytyka
Lech Witkowski
- Wydawnictwo: Impuls
- Rok wydania: 2018
- ISBN: 9788380955059
- Ilość stron: 768
- Format: 16.0x23.5cm
- Oprawa: Miękka
Niedostępna
Opis: Przełom dwoistości w pedagogice polskiej - Lech Witkowski
"To naprawdę fascynująca próba zmierzenia się z dwudziestowieczną historią polskiej myśli pedagogicznej [...]. Obiecuję sobie, że do książki tej będę często sięgał"
(prof. Tadeusz Szubka, Instytut Filozofii, Uniwersytet Szczeciński).
"Dzięki niej poznaję pedagogikę z zupełnie innej, nieznanej strony. To jest fascynujące"
(prof. Stanisław Zbigniew Kowalik, psycholog).
"Ma ona dla mnie szczególne znaczenie. W ostatnich latach prowadziłam, budzące wyraźne zainteresowanie studentów, seminarium poświęcone sylwetkom wybitnych pedagogów. Książka jest znakomita!! Imponująca erudycją i mądrością. Odczytanie i interpretację dzieł wybitnych pedagogów odbieram jako ogromny szacunek dla przeszłości myśli pedagogicznej i odważną krytykę tego, co było później. Widzę w niej również, jako świadomości źródeł, inspirację dla przyszłości myśli pedagogicznej" (prof. Barbara Wilgocka-Okoń).
PRZEDMOWA
Najpierw pozwolę sobie na wyznanie, spisane już po wielomiesięcznym wysiłku budowania tej książki. Przepraszam Czytelników, że między okładkami ukryte są tu, nie tylko z powodów objętościowych tekstu, ze cztery co najmniej książki, które przenikają przynajmniej cztery, nieprzystające do siebie narracje. Jest tu więc narracja rekonstrukcyjna, w konwencji podręcznikowej, dla różnych dyscyplin wśród nauk pedagogicznych, w której gotów jestem zmierzyć się z każdym, kto zechce dyskutować zasadność przeprowadzonych interpretacji kilku koncepcji wielkich postaci polskiej pedagogiki, czy ich odnoszenia do wielkich koncepcji z rozmaitych miejsc humanistyki i nauk społecznych, w tym zwłaszcza socjologii, psychologii i psychoanalizy. Jest tu także powracająca, narracja krytyczna, zbuntowana na spuściznę PRL-u w zakresie niezdolności niektórych tuzów pedagogiki do powagi i akademickiej rzetelności i wnikliwości w czytaniu własnej tradycji międzywojennej i niezgoda na dominujący u nas dyskurs interpretacyjny.
Jest też złość na styl, jakim zadominowała spuścizna marksizmu w polskiej pedagogice, którą trzeba umieć oddzielić od aktualnego jeszcze dorobku, by ani nie ulegać bezkrytycznej afirmacji, ani totalnej negacji i wiedzieć, co można jeszcze przenieść na serio w XXI wiek. Przedstawiłem także w poprzek książki - wynikłą z czytania tradycji i z moich odniesień do współczesnej humanistyki, w trybie narracji adaptacyjnej - wizję metodologiczną uprawiania pedagogiki, związaną ze specyfiką działań pedagogicznych; jest ona osadzona na rozmaitych wersjach i odcieniach kategorii dwoistości, do podjęcia na serio jako zwiastuna przełomu stanowiącego minimum paradygmatyczności i specyfiki wiedzy pedagogicznej. Jest to więc trop teoretyczny stanowiący inną opowieść w stosunku do sporów interpretacyjnych o historię i krytyk. I jest w końcu złość na to, co uchodzi za normę w środowisku polskiej pedagogiki, i na jej ułomności, po części wynikłe z zaszłości, ale po części sankcjonujące stany rzeczy, z których odwrót będzie trudny, jeśli w ogóle jest jeszcze możliwy, a co składa się na styl postrzegania całej dyscypliny, jaką jest pedagogika i co wyraża się w sposobach uprawiania poszczególnych jej subdyscyplin, uwikłanych w ograniczenia wynikłe z pierwszej i drugiej, a bywa, że i trzeciej warstwy moich rozważań.
Szczegóły: Przełom dwoistości w pedagogice polskiej - Lech Witkowski
Tytuł: Przełom dwoistości w pedagogice polskiej
Podtytuł: Historia, teoria i krytyka
Autor: Lech Witkowski
Wydawnictwo: Impuls
ISBN: 9788380955059
Języki: polski
Rok wydania: 2018
Ilość stron: 768
Format: 16.0x23.5cm
Oprawa: Miękka
Waga: 1.19 kg
Recenzje: Przełom dwoistości w pedagogice polskiej - Lech Witkowski
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Inne pozycje tego autora: Lech Witkowski (8)
- Edukacja i sfera publiczna (Impuls) - Twarda
- Pan na alfabecie (Adam Marszałek) - Miękka
- Dziedzictwo idei i pęknięcia międzypokoleniowe w pedagogice polskiej (Adam Marszałek) - Miękka
- Zza kotary 1 (Krywaj) - miękka
- Psychodynamiki i ich struktura. Studia z humanistyki stosowanej (Adam Marszałek) - miękka
- Między historią idei a metafizyką (Fundacja na rzecz myślenia im. Barbary Skargi) - miękka
- Gdy nadwrażliwość wystawia rachunki (Oficynka) - Miękka ze skrzydełkami
- Whitehead. Naddania i (w)zrosty dla humanistyki i edukacji (Adam Marszałek) - Miękka