Ormianie katolicy w Armenii i Gruzji Historia, pamięć, tożsamość
Krzysztof Stopka, Jakub Osiecki, Konrad Siekierski
Ormianie katolicy w Armenii i Gruzji
Historia, pamięć, tożsamość
Krzysztof Stopka, Jakub Osiecki, Konrad Siekierski
- Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka
- Rok wydania: 2019
- ISBN: 9788376385679
- Ilość stron: 376
- Format: 17.0x24.5cm
- Oprawa: Miękka
Niedostępna
Opis: Ormianie katolicy w Armenii i Gruzji - Krzysztof Stopka, Jakub Osiecki, Konrad Siekierski
Armenia to jeden z najdawniejszych krajów świata. Według Księgi Rodzaju (8,4) arka Noego osiadła "na górach Ararat", po czym świat odrodził się do nowego życia. Góry te nazywane przez Ormian Masis od wieków sytuowano w Armenii. Chrześcijaństwo szerzyło się tam już we wczesnej starożytności. Na początku IV wieku Królestwo Armenii, pierwsze w świecie, wprowadziło je jako religię państwową. W V wieku Kościół Armenii wkroczył na drogę, która doprowadziła go do zerwania z głównym nurtem chrześcijaństwa w cesarstwie rzymskim, a w ostateczności do całkowitej niezależności doktrynalnej i jurysdykcyjnej. Kościół ormiański zalicza się zazwyczaj do grupy Kościołów monofizyckich, które odrzuciły dekrety IV soboru ekumenicznego w Chalcedonie (451), na którym wypracowano doktrynę o dwóch naturach (łac. natura, grec. physis/fyzis) - boskiej i ludzkiej - w jednej osobie (łac. persona, grec. hypostasis) Chrystusa. Ci, którzy odrzucili "duofizytyzm" (diofizytyzm), poszli drogą monofizytyzmu. Tak postąpiły Kościoły - egipski, zwany koptyjskim (podobnie związany z nim Kościół etiopski), zachodniosyryjski, zwany jakobickim, i ormiański. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku Ormian nie dokonało się to od razu i wszędzie. Biskupi z Armenii, będącej pod panowaniem cesarstwa rzymskiego, wzięli udział w soborze chalcedońskim i zaakceptowali ogłoszony tam dogmat. Kościół Armenii perskiej przez długi czas także rozważał możliwość zaakceptowania soboru chalcedońskiego. Zwolenników tej opcji nie brakowało wśród hierarchów i książąt Armenii. Ormianie "chalcedończycy" mieszkali nie tylko we wschodnich prowincjach cesarstwa, na terenie historycznej Armenii, w samej Persarmenii, ale także na terenie Italii. Spopularyzowali tam kult świętych związanych z nawróceniem tego kraju na chrześcijaństwo (Grzegorza Oświeciciela, Hripsime, Gajane). Dzięki nim ich imiona trafiły do rzymskich martyrologiów i greckich synaksarionów, stając się dziedzictwem całego chrześcijaństwa. Ormianie "chalcedończycy" odgrywali ważną rolę polityczną do upadku potęgi cesarstwa bizantyńskiego w drugiej połowie XI i w XII wieku. Ich wspólnoty przetrwały jednak aż do XX wieku. Dzięki nim przez wieki trwała jedność wiary z "ortodoksyjnym" Kościołem powszechnym. W Armenii, odciętej od cesarstwa bizantyńskiego granicą z Persją, opcja antychalcedońska odniosła ostateczne zwycięstwo na początku VIII wieku. Odtąd Kościół ormiański uważany był za jeden z Kościołów monofizyckich.
Szczegóły: Ormianie katolicy w Armenii i Gruzji - Krzysztof Stopka, Jakub Osiecki, Konrad Siekierski
Tytuł: Ormianie katolicy w Armenii i Gruzji
Podtytuł: Historia, pamięć, tożsamość
Autor: Krzysztof Stopka, Jakub Osiecki, Konrad Siekierski
Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka
ISBN: 9788376385679
Języki: polski
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 376
Format: 17.0x24.5cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.664 kg