Światowa medycyna w polskiej nauce i dydaktyce lekarskiej 1795-1939 Pedagogiczny aspekt dyfuzji nauki. Część 1
Jan Wnęk
Światowa medycyna w polskiej nauce i dydaktyce lekarskiej 1795-1939
Pedagogiczny aspekt dyfuzji nauki. Część 1
Jan Wnęk
- Wydawnictwo: Aspra
- Rok wydania: 2020
- ISBN: 9788382090697
- Ilość stron: 1344
- Oprawa: twarda
1-3 dni robocze + czas dostawy*Przy zamówieniu większej ilości egzemplarzy czas realizacji zamówienia może ulec wydłużeniu
Opis: Światowa medycyna w polskiej nauce i dydaktyce lekarskiej 1795-1939 - Jan Wnęk
W ogromnej liczbie publikacji poświęconych dziejom medycyny polskiej obejmującej prace zarówno syntetyczne ogólne jak i analityczne, dzieło Jana Wnęka zajmuje miejsce wyróżniające się nie tylko swą objętością, ale przede wszystkim śmiałością koncepcji, głębią ujęcia i rozległością horyzontu badawczego. Dodać także wypada niezwykłą podstawę źródłową obejmującą dotychczasową literaturę przedmiotu oraz liczne kategorie materiałów m.in. archiwaliów, prasy, których do tej pory nie wykorzystywano w tak kompleksowy sposób. Dzieło poświęcone jest uniwersalnemu i ponadczasowemu problemowi medycyny w ogóle, a w szczególności medycyny polskiej. Ukazuje, jak w pewnej epoce, niewoli narodowej, braku państwowości i odradzania się jej w okresie międzywojennym, funkcjonowała nauka medyczna polska i światowa. Jak ta ostatnia przenikała do polskiej, jak wpływała na jej rozwój. Zjawisko dyfuzji prądów naukowych i wiedzy, uniwersalnych i narodowych jest czymś powszechnym i stałym. Jednak niemal w każdym przypadku proces ten był i jest wspierany przez państwo, podczas gdy w naszej sytuacji dokonywał się bez własnego państwa, oddolnie i spontanicznie, a potem, kiedy nastąpiło odrodzenie Polski była ona za słaba i biedna by adekwatnie do potrzeb wspierać ten ruch.
Dzieło w sposób kompleksowy ukazuje wszystkie płaszczyzny związków medycyny polskiej z powszechną. Widzimy zatem, cudzoziemskich profesorów na katedrach medycznych w uniwersytetach Wilna, Krakowa, Warszawy i Lwowa, modernizujących organizację i nauczanie. Obserwujemy systematyczne i dopełniające studia Polaków w obcych uczelniach, najpierw europejskich potem także amerykańskich. Z kolei otwiera się przed nami rozległa panorama krótkich, spontanicznych wyjazdów lekarzy do różnorodnych klinik, szpitali, ośrodków medycznych dla zapoznania się z nowymi metodami i technikami doskonalenia zawodowego. Przyglądamy się niezwykle szerokiej akcji popularyzacji światowych nowości medycznych przez polskich lekarzy w czasopismach fachowych. Są wśród nich nie tylko medycy wielkich miast i ośrodków uniwersyteckich, ale często także ludzie z bardzo małych prowincjonalnych miejscowości. Po raz pierwszy w takiej skali ukazano tłumaczenia obcych dzieł medycznych na język polski. Ta forma kontaktu z nauką światową pozwalała nawet tym, którzy z wielu powodów np. finansowych, językowych, personalnych nie mogli udać się za granicę, uzupełniać i unowocześniać swą wiedzę i praktykę zawodową. W dziele omówione zostało zagadnienie bardzo trudne do badania nie tylko w zakresie nauk medycznych, to jest obecności obcych prądów, idei, wiedzy na kartach polskich dzieł lekarskich i w dydaktyce uczelnianej. Wszystkie omawiane zagadnienia zostały przedstawione w układzie działowym specjalizacji medycznych, co daje jasność i przejrzystość obrazu.
Jest sprawą oczywistą, iż mimo wielkich rozmiarów dzieła jest ono jedynie zarysem problematyki. Jest jakby praktycznym drogowskazem, w jakim kierunku winny iść dalsze badania, przede wszystkim zbiorowe. Sądzę, że środowisko medyczne zdobędzie się na taką inicjatywę, która w efekcie może zrekonstruować ten wielki ruch modernizacyjny, niespotykany chyba w innych naukach, poza może techniczno-przemysłowymi. Praca taka pozwoliłaby też właściwie ocenić dorobek polskiej medycyny i jej miejsce w nauce światowej.
Książka wciągająca czytelnika swą treścią może stanowić doskonałą lekturę nie tylko dla studentów medycyny, środowisk lekarskich, ale także dla szerokich kręgów czytelniczych, jako propedeutyka do kultury i tożsamości narodowej.
Prof. Julian Dybiec
Szczegóły: Światowa medycyna w polskiej nauce i dydaktyce lekarskiej 1795-1939 - Jan Wnęk
Tytuł: Światowa medycyna w polskiej nauce i dydaktyce lekarskiej 1795-1939
Podtytuł: Pedagogiczny aspekt dyfuzji nauki. Część 1
Autor: Jan Wnęk
Wydawnictwo: Aspra
ISBN: 9788382090697
Języki: polski
Rok wydania: 2020
Ilość stron: 1344
Oprawa: twarda
Recenzje: Światowa medycyna w polskiej nauce i dydaktyce lekarskiej 1795-1939 - Jan Wnęk
Informacje:
Inne pozycje tego autora: Jan Wnęk (18)
- Dziecko w polskiej literaturze naukowej 1918-1939 (Aspra) - Miękka
- Sztuka łączenia pokarmów (Oficyna Wydawnicza ABA) - Miękka
- Delicje z Podwieczorków przy mikrofonie (Digipack) (Polskie Radio) -
- Zapisy terroru Warszawa (Ośrodek Badań nad Totalitaryzmami im. Witold Pileckiego) - Miękka ze skrzydełkami
- Antologia tekstów polskiego kulturoznawstwa (WN KATEDRA) - miękka
- Powiedz to w mig (Dwie Siostry) - twarda
- Stilleben (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego) - Twarda
- Elementarz polskiej kultury (Wytwórnia) - twarda
- Światowa medycyna w polskiej nauce i dydaktyce lekarskiej 1795-1939 (Aspra) - twarda
- Szczęśliwy dom (Filia) - miękka
- Moje najważniejsze 90 minut (SQN - Sine Qua Non) - Twarda
- Jabłoniowy sad T.1 Szczęśliwy dom audiobook (Storybox) -
- Powszednia historia (W.A.B.) - Miękka ze skrzydełkami
- Edukacja zdrowotna. Zagraniczne inspiracje dla polskiej służby zdrowia 1918-1939 (Aspra) - Twarda
- Urodzeni mordercy? Nieznane kulisy pracy profilera (WAM) - Miękka
- Urodzeni mordercy? (Audiobook) (WAM) - Pudełko CD
- Geneza paktu Hitler-Stalin (Muzeum II Wojny Światowej) - Twarda
- Jak zostać mistrzem w sporcie i w życiu. Wyd. II (CeDeWu) - Miękka